دولت اعتبار تجار ایرانی را زیرسوال می‌برد

0
خالقی
آرمان خالقی
عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران، اعمال سیاست‌های دستوری حاكمیت و دولت در جهت ممنوعیت ورود یا خروج كالایی خاص را موجب زیر سوال رفتن اعتبار تجار ایرانی در سطح بین‌الملل دانست.

به گزارش نبض صنعت، آرمان خالقی با اشاره به رخدادهای ناگهانی در بخشنامه‌ها و سیاست‌های كلان كه موجب می‌شود تمام رشته‌های یك فعال اقتصادی برای كسب بازارهای جهانی پنبه شود، گفت: در مناسبات با سایر كشورها نیز باید ببینیم كه آیا دیپلماسی اقتصادی ما فعال و راهگشا بوده و توانسته است مسیرهای پیش رو را باز كند یا خیر.

در این میان در برابر كشورهایی كه رابطه تجاری سنگین و پر حجمی داشتیم، دچار تنش شده‌ایم. مثلا یك كالا برای ورود یا خروج با ممنوعیت رو به رو می‌شود كه تمام مناسبات و تعهدات تجار ایرانی زیر سوال می‌رود.

وی با بیان اینكه ایران سالها در صادرات زعفران، فرش و برخی محصولات صنعتی و كشاورزی حرف برای گفتن داشت كه بنا بر موضوعات فوق تحت الشعاع قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با نگاهی به ریشه‌ها و علل این موضوعات به راهكار دست می‌یابیم چون گلایه كردن از باب انتقاد نیست بلكه باید عارضه یابی دقیق انجام دهیم و مسئولان و فعالین بخش خصوصی این موارد را به خوبی می‌شناسند.

خالقی تاكید كرد: ابتدا باید مزیت‌های كشور در امر صادرات را بشناسیم و بدانیم كدام كالاها دارای ظرفیت مناسب برای صادرات هستند. از دیگر سو باید نحوه سرمایه گذاری و رشد این كالاها را بسنجیم و بدانیم چگونه به عنوان صادركننده معتبر و مستمر شناخته خواهیم شد

وی تصریح كرد: حمل و نقل و لجستیك، بیمه، نقل و انتقال پول مشكل اصلی صادرات است و تعرفه صادراتی و گمرك و لزوم به كار بستن پیمان‌های منطقه‌ای را باید بررسی كرد كه به افزایش حجم وزنی، تكنولوژیك و ارزآوری صادرات منتج شود.

خالقی تاكید كرد: عملكرد یكسری دستگاه‌ها باید بررسی تا مشخص شود آیا به واقع در حال فعالیت و كار با یكدیگر هستند یا خیر.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران با بیان این كه بدون در نظر گیری مزیت و قیمت، از بازارهای صادراتی باز خواهیم ماند، تاكید كرد: محصولات با ظرفیت شامل مواد معدنی، برخی محصولات كشاورزی و صنعتی هستند.

خالقی افزود: برای صادرات حتی الامكان باید به ارزش افزوده و فعل و انفعالات صنعتی فكر كنیم، مثلا برای صدور گوجه فرنگی خام ارسال فله‌ای صحیح نیست و باید در بسته بندی‌های با كیفیت ارائه گردد و پسماندهای كود و سم و…. در پرورش آن رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: اگر علاقمند به افزایش صادرات هستیم باید بدانیم چگونه ارز حاصل از صادرات باید باز گردد و یا به شكل تهاتر، ماشین آلات مورد نیاز برای مصرف همان صنعت را وارد كنیم. این مورد هم در زمانی متوقف شده بود كه درپی اعتراض صنعت مردان كشور، بار دیگر جلوی این روش تهاتری باز شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید