سود ۸۴۱۰ میلیارد تومانی خودروسازان با فروش در بورس

0
عرضه خودرو در بورس
آمارها از معامله بیش از ۴۶ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ حکایت دارند که این معاملات سود خریداران نهایی و تولیدکنندگان را به طور همزمان درپی داشته است، به طوری‌ که مردم از خرید خودرو در بورس ۶۵۸۰ میلیارد تومان سود کرده‌اند و نفع تولیدکنندگان از عرضه خودرو در بورس کالا معادل ۸۴۱۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش نبض صنعت، آمارهایی که از منافع حاصل از عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که با معاملاتی که حجمشان در این سال به ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده، هم مصرف‌کنندگان نهایی و هم تولیدکنندگان سود قابل توجهی به دست آورده‌اند و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، تداوم عرضه خودرو در بورس به نفع هردوطرف عرضه و تقاضا باشد.

این درحالی است که فعلا از حیث تعداد خودروهای معامله شده در بورس، این میزان عرضه کم‌تر از هفت درصد کل خودروی تولیدی در ۹ ماهه اول سال جاری بوده و صرفا میزان تولید خودرو دو شرکت سایپا و ایران خودرو در ۹ ماهه اول ساری بیش از ۷۳۰ هزار دستگاه بوده است.

از حیث تنوع نیز خودروی کمی در بورس کالا عرضه شده است. برای مثال دو خودروساز بزرگ با تولید بیش از ۱۳ نوع خودرو تا کنون فقط خودرو پژو ۲۰۷، تارا، هایما، شاهین و دنا را در بورس کالا عرضه کرده‌اند و خودروهای پرتیراژ پژو پارس، پژو ۲۰۶، سمند، ساینا و کوییک توسط خودروساز درحال عرضه است.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس،قیمت خودروهای دست دوم را کاهش داد

بیشتر بخوانید: قیمت پایه چانگان وارداتی در بورس ۵۸۳ میلیون تومان تعیین شد

با این وجود، طبق آمار، ارزش معاملات خودرو در بورس کالا ۲۴ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی نزدیک ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است، به‌طوریکه سود تولیدکنندگان ۸۴۱۰ میلیارد و سود خریداران نهایی ۶۵۸۰ میلیارد تومان برآورد شده و درآمد مازاد شناسایی شده برای دولت هم از طریق مالیات بر ارزش افزوده نیز ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است.

شهریورماه سال جاری برای نخستین مرتبه پای خودرو به بورس کالا باز شد و در ابتدا خودروهایی که از محبوبیت کمتری برخوردار بودند در بستر این بازار عرضه شدند و پس از ان قرعه به نام خودروهای پرطرفداری از جمله ۲۰۷، هایما، لاماری و… افتاد. بر این اساس و از شهریورماه تا کنون ۴۶ هزار و ۲۲۱ دستگاه انواع مختلف خودرو در بورس کالا معامله شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید