نبض صنعت گزارش می دهد
خام فروشی نیمی از فولاد کشور در آینده ای نزدیک

0
نتایج بررسی ها نشان می دهد در آینده ای نزدیک، از ۵۵ میلیون تن فولاد تولیدی در کشور، حدود ۳۰ میلیون تن به صورت خام به فروش خواهد رفت، به عبارتی بیش از ۵۰ درصد خام فروشی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، علیرغم اینکه ظرفیت تولید فولاد در سال 1404 حدود 15 میلیون تُن نسبت به سال 1399 افزایش می یابد، اما ظرفیت واحدهای پایین دست فقط حدود 6 میلیون تُن افزایش خواهد یافت. موضوع قابل توجه آن است که در حال حاضر ظرفیت موجود در واحدهای پایین دســت 42 میلیون تن است که حدود 45 درصد آن معادل 20 میلیون تن استفاده می شود و سایر واحدها به دلیل جایابی های غیرکارشناسی و مشکلات فناورانه، هزینه های تولید بالایی دارند و عملاً تولیدشان مقرون به صرفه نیست و غیرفعال هستند.

لذا برای ظرفیت تولید 55 میلیون تُن فولاد خام، با در نظر گرفتن احداث واحدهای جدید تا سال 1400 حدود 26 میلیون تن محصولات فولادی می توان تولید کرد که بیانگر آن است که حدود 30 میلیون تُن فولاد در آینده نزدیک به صورت خام به فروش خواهد رسید.

این در حالی است که ورق های فولادی از محصولاتی با ارزش افزوده بالا در زنجیره فولاد هستند و توسعه آنها از خام فروشی جلوگیری خواهد کرد و باعث درآمدزایی بیشتر ارزی می شود.

همچنین سایر صنایع کشور نیز همچون خودروسازی، لوازم خانگی، صنعت نفت و گاز و لوله و پروفیل به آن وابسته هستند و برای تأمین برخی از نیازهای این صنایع نیز واردات باید انجام شود. نتایج بررسی وضعیت تولید و تجارت ورق های فولادی در کشور توسط مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که ظرفیت خالی در ورق های نورد گرم 3/3 میلیون تُن، در ورق های نورد سرد ۱/۷ میلیون تُن و در ورق های پوشش دار ۲/۵ میلیون تُن است.

با بررسی تجارت ورق های فولادی در کشور مشخص شد که در 10 سال گذشته، میانگین واردات انواع ورق های فولادی یک و نیم میلیارد دلار (که بیشتر آن را محصولات با ارزش افزوده بالا شامل می شود، از قبیل ورق های گرم زیر 3 میلیمتر و ورق های نورد سرد زیر یک میلیمتر و انواع ورق های آلیاژی) و به طور میانگین حدود 600 میلیون دلار ورق فولادی (که اغلب ارزش افزوده کمتری داشتند مانند ورق های گرم با عرض کم و ضخامت بالا) صادر شده است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، وضعیت تولید، واردات و صادرات انواع ورق های فولادی شامل ورق نورد گرم، ورق نورد سرد، ورق پوشش دار و ورق فولاد زنگ نزن و آلیاژی مورد بررسی قرار گرفته و پس از ارزیابی مشکلات، راهکارهای پیشنهادی برای توسعه و تولید آنها تدوین شده است.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید