قاچاق دام دلیل گرانی گوشت

0
قیمت دام زنده
به نظر می رسد یکی از بزرگترین دلایل گرانی این روزهای گوشت قاچاق دام و صادرات غیر رسمی آن به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق است این در حالی است که نباید اجازه دهیم حربه دشمن در کاهش جمعیت دام های مولد موفق شود.

به گزارش نبض صنعت، با افزایش نرخ ارز، قاچاق دام زنده به یکی از معضلات اساسی کشور تبدیل شد و هنوز تهمیدات لازم برای جلوگیری از این امر و پیامدهای مخرب ناشی از آن اتخاذ نشده است.

غالبا هدف از قاچاق سودآوری است؛ اما این سودآوری می‌تواند به قیمت تخریب اقتصاد کشور تمام شود و تمام ابعاد آن را تحت تاثیر منفی غیرقابل جبران خود قرار دهد.

بحث قاچاق دام از نیمه دوم سال97 داغ شد. آذر ماه 97 یکی از نمایندگان مجلس، گفت: در گذشته دام‌های نر از کشور خارج می‌شد اما اکنون دام مولد از کشور خارج می‌شود. این موضوع نگرانی افراد زیادی را برانگیخت و یکی دیگر از نمایندگان مجلس، از قاچاق دام مولد به عنوان حربه دشمن برای کاهش جمعیت دامی کشور یاد کرد.

در دی ماه 97، قیمت گوشت افزایش شدیدی داشت که در آن زمان وزیر وقت جهاد کشاورزی، علت افزایش قیمت گوشت را افزایش نرخ ارز و در پی آن قاچاق دام عنوان کرد و افزایش واردات و کنترل قاچاق را راهی برای حل مشکلات دانست.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قاچاق دام از برخی از نقاط غرب کشور را عامل افزایش نسبی قیمت در بازار خواند و گفت: هم‌اکنون قاچاق دام از کردستان به عراق در حال انجام است و همین امر در کنار صادرات قانونی، منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

همچنین، ممنوعیت صادرات دام زنده از سال ۹۷ توسط وزارت جهاد کشاورزی، عنوان کرد که همین مساله یکی از مهم ترین دلایل گسترش قاچاق دام زنده از کشور بوده است. کشور های عربی حاشیه خلیج فارس، از کشور های اصلی وارد کننده دام های زنده از ایران هستند.

بیشتر بخوانید : تاثیر محسوس صادرات و قاچاق دام بر بازار گوشت

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در حال حاضر صادرات دام به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق انجام می‌شود. در سال هایی که صادرات دام ها در ایران ممنوع بود، بسیاری از دامداران به صورت قاچاقی، دام های خود را به کشور های عربی می رساندند.

احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در سال گذشته؛ ۱۴ هزار و ۷۰۰ راس دام قاچاق به ارزش ۵۱ میلیارد تومان کشف شده اما در کنار این کشفیات قطعا قاچاق نیز انجام شده است.

همچنین بر اساس جدیدترین آمار، فرمانده انتظامی پاوه از توقیف ۶۲ راس دام قاچاق در این شهرستان خبر داد. گفتنی است که قاچاق دام گاهی با قایق نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید