احتمال شناسایی دلالان با بلوکه شدن وجه خرید خودرو

0
یک کارشناس صنعت خودرو، پیش شرط بلوکه شدن وجه خودرو توسط متقاضیان طرح‌های فروش خودروسازان را راهی منطقی برای تشخیص مصرف‌کننده واقعی از متقاضیانی که صرفا به‌ جهت کسب سود وارد عرصه فرعه‌کشی می‌شوند دانست و گفت: اقدام شرکت‌های خودروساز می‌تواند سبب شود حجم تعداد ثبت‌نام کنندگان کاسته شود.

به گزارش نبض صنعت، پیش شرط دارا بودن و بلوکه شدن وجه خودرو پیش از ثبت‌نام طرح‌های فروش خودروسازان در حالی قطعی و اعمال می‌شود که بحث بر سر منطقی بودن آن به‌ جهت حذف دلالان و واقعی شدن تفاضاها یا بالعکس و حذف مصرف‌کننده واقعی که می‌خواهد در صورت برنده شدن، وجه خودرو را تامین کنند به چالش جدی تبدیل شده است.

در این رابطه، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز با این روش جدید برای عرضه خودرو به مشتریان که بایستی مشتری تمام یا درصدی از قیمت خودرو را در حساب خود پیش از آغاز فرایند ثبت‌نام، بلوکه کند، طبیعی است بخشی از مشتریانی که با دست خالی و صرفاً به امید شانس در سامانه‌های فروش ثبت‌نام می کنند تا به شرط برنده شدن به دنبال تهیه مبلغ خودرو بروند، از گردونه شانس خارج می‌شوند و این شانس افرادی که نقدا آماده پرداخت قیمت خودرو هستند را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بنابراین این اقدام خودروسازها برای برخی از مشتری‌ها که پیش از ثبت‌نام پول کافی برای واریز ندارند، ایجاد دردسر کرده است. البته طبیعی است که تعداد زیادی از ثبت‌نام‌ کنندگان به دلیل وجود اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار و سودی که این فاصله قیمتی برای خریدار خودرو به نرخ کارخانه‌ای ایجاد می کند، به امید برنده شدن در ضیافت قرعه‌کشی وارد این عرصه می‌شوند. بنابراین صرف نظر از آنکه متقاضی واقعی خودرو باشند یا خیر، مشروط به برخورداری از سایر شرایط تمایل دارند در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند.

کریمی سنجری خاطر نشان کرد: از همین روی در هر مرحله ثبت‌نام شاهد حضور میلیون‌ها نفر برای تنها چند هزار دستگاه خودرو هستیم. این موضوع باعث شده اصطلاحا تشخیص سره از ناسره (مصرف‌کننده واقعی از فردی که صرفا برای کسب سود ثبت‌نام می‌کند)، دشوار باشد؛ بنابراین این اقدام شرکت‌های خودروساز می‌تواند سبب شود حجم تعداد ثبت‌نام کنندگان (و نه تعداد خودروهای عرضه‌ای) کاسته شود.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: از سوی دیگر اساسا متقاضی واقعی کسی است که مبلغ خرید خودرو یا حداقل بخشی از آن را پیش از ثبت‌نام در اختیار داشته باشد.  بنابراین به نظر می رسد این اقدام شرکت‌های خودروساز اقدام موثری در جهت کاهش ثبت‌نام کنندگان باشد. البته موضوع واریز وجه توسط سرمایه‌داران به حساب مشتریان و اجاره کد ملی چندان مرسوم نباشد.

شرط دارا بودن و بلوکه شدن وجه خودرو پیش از ثبت‌نام طرح‌های فروش خودروسازان در حالی قطعی و اعمال می‌شود که تعداد زیادی از مردم از این محدودیت جدید گلایه‌مند هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید