اختلاف خودروسازان و شورای رقابت وارد فاز حقوقی شد

0
ایران خودرو
دستورالعمل جدید شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا، واکنش خودروسازان را در پی داشته به طوری که قرار است خودروسازان بزرگ کشور طی نامه نگاری حقوقی با شورای رقابت، ماجرا را به مرحله تجدیدنظر ببرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، روز گذشته شورای رقابت با انتشار دستورالعملی، بازار تمام خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژی وارداتی را انحصاری تشخیص داد و اعلام کرد: عرضه کنندگان خودرو باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبت نام و فروش خودرو اقدام کنند.

همچنین طبق دستورالعمل جدید شورای رقابت، عرضه کنندگان حق پیش فروش خودرویی که قیمت آن هنوز تعیین نشده را ندارند. در عین حال، شورای رقابت تاکید کرده که قیمت خودرو باید توسط شورای رقابت تعیین شود.

این در حالی است که چندماهی است عرضه خودرو توسط شرکت های خودروساز(علاوه بر قرعه کشی) از طریق بورس نیز صورت می گیرد و طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت قرار بود قرعه کشی در سال جدید به اتمام برسد.

این تصمیم شورای رقابت واکنش خودروسازان را در پی داشته به طوری که مدیرعامل ایران خودرو از اقدام جمعی و نامه نگاری حقوقی شرکت های خودروساز با شورای رقابت خبر داده است.

مهدی خطیبی امروز در مجمع عمومی ایران خودرو در خصوص دستورالعمل شورای رقابت برای عرضه خودرو با قرعه کشی گفت: قرار شده است با هماهنگی با شرکت بهمن و سایپا اقدام جمعی و نامه نگاری حقوقی با شورای رقابت انجام دهیم و ماجرا را به تجدید نظر ببریم و این راه را تا آخر خواهیم رفت.

وی با اعلام اینکه قیمت‌گذاری دستوری ایران خودرو را بیش از هر چیزی آزار داده است، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد بر خلاف قرعه کشی، 80 درصد خریداران بورس مشتری واقعی هستند. در همین زمینه ما نیز موفق شدیم خودرو را زیر قیمت بازار در بورس بفروشیم.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه انجام شود

بیشتر بخوانید: گروه بهمن زیربار دستورالعمل شورای رقابت نرفت

مدیرعامل ایران‌ خودرو‌ با اعلام اینکه ایران خودرو برای همیشه با تولید ناقص خداحافظی کرد، گفت: در این مسیر 25 درصد ارتقای کیفیت هم در محصولات این شرکت به وجود آمده است. علاوه بر این با شناسایی گلوگاه های شبکه تأمین از 30 آبان ماه بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان صرفه جویی هزینه به وجود آمده است.

در همین حال، گروه بهمن نیز دستورالعمل شورای رقابت را نپذیرفت و در نامه‌ای نوشت: شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافی سایر قوانین جاری کشور در خصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پیگیری موضوع را از طریق مجاری قانونی دارد.

طبق اعلام این گروه خودروسازی، برنامه فروش سال 1401 شرکت فرعی بهمن موتور از طریق بورس کالا و سایر روش‌ها صورت پذیرفته است و این مصوبه تاثیری بر عملکرد سال جاری این شرکت نخواهد داشت.

باید دید اجرای تصمیم جدید شورای رقابت در نهایت به کجا می رسد و بازار شب عید خودرو که بی رمق و بدون مشتری است چه بازخورد جدیدی از اختلافات موجود خواهد داشت؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید