قیمت خودرو در چه شرایطی کاهش می یابد؟

0
خودرو
خودرو، بازار خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیحاتی درباره تاثیر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال، عرضه خودرو در بورس و کاهش سود بازرگانی واردات، بر قیمت خودرو ارائه کرد.

به گزارش نبض صنعت، مصطفی طاهری درباره مصوبات کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات انواع کشنده‌ها، خودروهای سنگین، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، ون‌ها و خودروهای سواری تا عمر 5 سال و الزام خودروسازان به عرضه خودرو از طریق بورس کالا، گفت: در حال حاضر حوزه خودرو مشکلاتی دارد که راهکار مناسب برای رفع هر یک از آن‌ها متفاوت است، بنابراین برای آرامش بازار و کاهش قیمت خودرو به بسته‌ای از راهکارها نیاز است. در وهله نخست اینکه تولید خودرو طی سال‌های 97 تا 1400 نسبت به سال‌های پیش از آن تقریبا نصف شد بنابراین تقاضا و نیاز انباشت شده در این حوزه طی 4 سال به حدود 3 میلیون دستگاه رسید.

وی افزود: پیش از سال 97 به صورت میانگین حدود 70 هزار دستگاه خودرو وارد می‌شد که طی 4 سال مذکور، واردات نیز متوقف بوده است بنابراین در حوزه خودروهای وارداتی نیز نیازی بالغ بر 300 هزار دستگاه خودرو در این حوزه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار تقاضای بسیاری برای برنده شدن در قرعه‌کشی خودروسازان و فروش خودرو در بازار ایجاد شد که می‌توان این موضوع را با دو راهکار رفع کرد. نخست مالیات بر سوداگری که بررسی آن در مجلس در حال اتمام است و دوم، استفاده از ساز و کار عرضه در بورس. اگر خودرو در بورس عرضه شود، اختلاف بین بازار و کارخانه کاهش پیدا می‌کند بنابراین انگیزه مردم برای خرید از کارخانه و فروش در بازار کاهش می‌یابد.

طاهری با بیان اینکه باید به این نکته نیز دقت شود که عرضه خودرو در بورس آسیب جدیدی پیدا می‌کند در تشریح این آسیب بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس تولیدکننده و عرضه‌کننده می‌تواند با مدیریت نحوه عرضه و تولید، قیمت را همیشه در بورس بالا نگه دارد تا سودی که به دست می‌آورد زیاد باشد که برای جلوگیری از این آسیب باید بخشی از مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده آن به همراه سود منطقی، نصیب خودروسازان و بقیه این مبلغ در سایر محل‌ها مانند حمل و نقل عمومی هزینه شود که در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 مقرر شد اگر قیمت خودروی عرضه در بورس از بهای پایه آن بیشتر شد، 85 درصد آن به حمل و نقل عمومی باز گردد.

واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال

طاهری تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضا در حوزه خودرو بسیار است و تولید خودرو نیز در حال حاضر حداکثر 1.5 میلیون دستگاه است باید از ظرفیت واردات استفاده کرد اما از آنجاکه برای واردات موضوع ارز مطرح است و خیلی نمی‌توان سقف واردات را باز کنیم. در کمیسیون تلفیق بودجه به دولت اجازه واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال داده شد، تا اگر دولت تمایل داشت بتواند این خودروها را وارد کند.

بیشتر بخوانید: واردات خودروهای کارکرده فعلا از مناطق آزاد انجام می‌شود

بیشتر بخوانید: توافق مناطق آزاد با وزارت صمت برای واردات خودروهای صفر

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال به شدت بر افزایش تعداد خودروهای وارداتی و کاهش قیمت خودروهای خارجی که در حال حاضر در کشورمان چند برابر معادل خارجی آن است، اثر می‌گذارد، با کاهش سقف قیمت خودروهای خارجی، بهای سایر خودروها نیز تعدیل می‌شود؛ امیدواریم با این 2 موضوع اتفاقات خوبی در بازار خودرو رخ دهد.

وی ادامه داد: موضوع سود بازرگانی و حقوقی ورودی خودرو و قطعات که در دستور کار دولت است نیز بر بازار خودرو اثرگذار است، به همان میزان که سود بازرگانی و حقوق ورودی کاهش یابد، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید