بازار داغ دلار در یخبندان تهران

0
ارز
ارز
دیروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه روند نرخ دلار در معاملات رسمی و غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. در حالی که هر برگ از این ارز در ساعات پایانی معاملات غیررسمی روز جمعه در حوالی مرز ۲ کانال ۴۴ و ۴۵ هزار تومانی نوسان می‌کرد، در نخستین ساعات بازار روز یکشنبه نرخ شاخص ارزی به کانال قیمتی ۴۵هزار تومانی وارد شد و تا ساعات انتهایی این روز به سطوح قیمتی نیمه دوم این کانال رسید.

به گزارش نبض صنعت، روز‌های برفی تهران حریف دمای بالای معاملات دلاری نشد و نرخ شاخص ارزی در نخستین روز کاری هفته پایانی بهمن ماه افزایشی شد. در حالی که از روز‌های پیشین انتظارات موجود در بازار سیگنال افزایش نرخ دلار پس از ۲۲ بهمن ماه را مخابره می‌کرد، به نظر می‌رسد بازار‌ساز این سیگنال را جدی نگرفته و با پایین نگاه داشتن نرخ ارز صرافی‌ها سبب افزایش شکاف میان بازار آزاد و معاملات رسمی شده است.

این در حالی است که اخبار مثبت منتشر شده در روز‌های اخیر چه در زمینه وضعیت مناسب معاملات ارزی در صرافی‌ها و چه در زمینه ادامه‌دار بودن مذاکرات هسته‌ای با کشور‌های غربی نیز نتوانسته تاثیر چشم‌گیری بر روند معاملات غیررسمی بگذارد. به عقیده برخی از تحلیل‌گران بازار تهران وضعیت انتظارات به گونه‌ای است که از اثر‌گذاری اخبار مثبت کاسته شده و تا زمان رخ ندادن اتفاقات مثبت، بازیگران بازار تغییر رویه نخواهند داد. از دیگر نگرانی‌های کارشناسان بازار ارز نیز می‌توان به افزایش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار اشاره کرد، چرا که درصورت افزایش نرخ بازار آزاد و عدم همراهی نرخ‌های رسمی با این روند افزایشی، تقاضا‌های کاذب با هدف سودجویی به بازار بازمی‌گردند که این امر خود شوک افزایشی جدیدی به معاملات وارد می‌کند. در نهایت و در پایان معاملات ارزی روز یکشنبه برخلاف افزایش چشمگیر نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی، نرخ ارز مذکور در بازار صرافی‌های کشور تنها با حدود ۵۵ تومان افزایش نسبت به نرخ روز جمعه به رقم ۴۳هزار و ۴۲۰ تومان رسید.

بازار سبز در روز برفی

دیروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه روند نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات رسمی و غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. در حالی که هر برگ از این ارز در ساعات پایانی معاملات غیررسمی روز جمعه در حوالی مرز ۲ کانال ۴۴ و ۴۵ هزار تومانی نوسان می‌کرد، در نخستین ساعات بازار روز یکشنبه نرخ شاخص ارزی به کانال قیمتی ۴۵هزار تومانی وارد شد و تا ساعات انتهایی این روز به سطوح قیمتی نیمه دوم این کانال رسید. در این میان نرخ ارز مذکور در معاملات رسمی صرافی‌های کشور در طی بازار روز یکشنبه تنها حدود ۵۵ تومان نسبت به نرخ روز‌های پیشین افزایش یافت و همین امر سبب افزایش چشمگیر شکاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار شد. از سوی دیگر با توجه به انتشار برخی سیگنال‌ها مبنی بر تغییر رویه دولت عراق در کنترل بازار‌های ارزی در شهر‌های مرزی خود با ایران، به عقیده برخی از تحلیل‌گران سیاسی-اقتصادی بازار نشست روز گذشته اعضای بانک مرکزی این کشور با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فعالان بازار تهران سیگنالی منفی محسوب شده و می‌توان این خبر را از جمله عوامل افزایشی شدن نرخ ارز غیر‌رسمی دانست. با افزایش چشم‌گیر قیمت دلار در معاملات روز گذشته، نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز یکشنبه با حدود ۴۶۰هزار تومان افزایش به رقم ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید