تصویب اخذ مالیات و عوارض از صادارت مواد خام و نیمه خام معدنی

0
معدن
معدن
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه صادارت مواد خام و نیمه خام مشمول مالیات و عوارض می‌شود، گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد به میزانی که شرکت‌ها و صنایع برای تکمیل زنجیره ارزش، تحقیق و توسعه و تولید فناوری سرمایه گذاری می‌کنند، اعتبار مالیاتی دریافت کنند.

به گزارش نبض صنعت، سید محسن دهنوی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 در خصوص صادارت مواد خام و نیمه خام، گفت: در قانون تولید جهش دانش‌بنیان که در مجلس یازدهم تصویب شد، برای عبور از خام‌فروشی و تولید مواد با ارزش افزوده بالاتر و تکمیل زنجیره ارزش مقرر شد، سود ناشی از صادارت مواد خام یا نیمه خام مشمول عوارض و مالیات شود تا از این محل موضوع تکمیل زنجیره ارزش محقق شود.

دهنوی افزود: ضمن اینکه معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی که امکان تولید در داخل را دارند، نیز لغو و مقرر شد از منابع حاصل برای تولید داخل این ماشین آلات استفاده شود که این موضوع باید در بودجه سال آینده لحاظ می‌شد.

وی با بیان اینکه در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1402 مقرر شد در سال آینده صادارت مواد خام و نیمه خام مشمول مالیات و عوارض باشد، اضافه کرد: همچنین واردات ماشین‌آلاتی که امکان تولید در داخل را دارد نیز مشمول حقوق ورودی شدند تا از این منابع آن برای تولید داخل استفاده شود.

بیشتر بخوانید: درآمد صادرات مواد معدنی مشمول مالیات و عوارض شد

بیشتر بخوانید: صادرات محصولات معدنی از ۹.۹ میلیارد دلار گذشت

وی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق نکته بسیار مهمی داشت، تصریح کرد: مقرر شد به میزانی که شرکت‌ها و صنایع برای تکمیل زنجیره ارزش، تحقیق و توسعه و تولید فناوری سرمایه گذاری می‌کنند، اعتبار مالیاتی دریافت کنند در واقع مشوق بزرگی برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه فناوری در صنایع بزرگ به ویژه صنعت پتروشیمی، پایین دست نفت و گاز و صنایع معدنی در نظر گرفته شد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 با توضیح مثالی به تشریح مطلب پرداخت و افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق به طور مثال شرکتی که ماده پتروشیمی را به صورت نیمه خام صادر می‌کند، باید به ازای این صادرات مالیات پرداخت کند اما اگر این شرکت در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و… سرمایه گذاری کند، بخشودگی مالیات می‌گیرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید