سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در همکاری صنعتی با چینی‌ها

0
مازیار بیگلو
مازیار بیگلو
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: سفر رییس‌جمهوری کشورمان به چین می‌تواند آغازگر دور جدیدی از همکاری‌های صنعتی و خودرویی با تکیه بر انجام سرمایه‌گذاری فیزیکی و انتقال فناوری به داخل باشد.

به گزارش نبض صنعت، مازیار بیگلو با اشاره به سفر رییس‌جمهوری کشورمان به چین، افزود: چینی‌ها سالیانه افزون بر ۲۵ میلیون دستگاه خودرو تولید و بخش عمده آن را به اقصی نقاط جهان صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه باید به تغییر ذهنیت در زمینه تولیدات و محصولات چینی بپردازد، گفت: امروز برخلاف گذشته چینی‌ها خودروهایی بسیار باکیفیت و در سطح بالا تولید می‌کنند که حتی به بازار بزرگ‌ترین خودروسازان جهان نیز راه یافته است.

این مقام صنفی، همچنین به یکی از شهرهای چین اشاره کرد که همچون شهر دیترویت در آمریکا، به محل تجمع خودروسازان بزرگ این کشور تبدیل شده و دارای سایت‌های مختلف تحقیق و توسعه، آزمایشگاه‌ها، مراکز طراحی، تست و غیره است که نشان از تلاش بالای این کشور برای کسب سهم و نقش بیشتر در این عرصه مهم صنعتی در جهان دارد.

وی تصریح‌کرد: امروز همکاری با هر خودروسازی که منتج به انتقال دانش و فناوری به داخل کشور شود، ارزشمند بوده و ارزش افزوده برای کشور دارد، اما اگر قرار باشد همکاری‌ها فقط به خرید قطعات یا خودروهای کامل محدود شود، چیزی جز اتلاف سرمایه‌های ملی نخواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان‌کرد: انتظار می‌رود در مذاکرات مقام‌های بلندپایه کشورمان با مسوولان چینی، نحوه مشارکت و همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان به گونه‌ای باشد که در وهله نخست، آماده انجام سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی در کشورمان باشند تا با هر تحریم، فشار و ناملایمات سیاسی همچون خودروسازان فرانسوی، کشورمان را ترک نکنند.

وی اضافه‌کرد: همچنین این تعاملات و ارتباطات باید منجر به انتقال دانش و فناوری شود و فراموش نکنیم که امروز چینی‌ها یکی از کشورهای پیشرو، صاحب فناوری و تکنولوژی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی هستند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین عصر روز دوشنبه، ۲۴ بهمن در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه عازم پکن پایتخت چین شد.

رئیس جمهوری در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

آیت الله رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می‌کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه های رئیسی در پکن خواهد بود. جمعی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید