محدودیت‌ انرژی، تولید فولاد را کم نکرد

0
فولاد
عملکرد فولادی‌ها در مجموع ۱۰ ماهه امسال نشان می‌دهد که با وجود اعمال محدودیت‌های زودرس گاز صنایع و مضاف بر آن، محدودیت‌های مصرف برق، روند افزایش تولید فولادی‌ها همچنان ادامه پیدا کرده و در نهایت تولید صعودی هفت تا ۱۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه رقم زده‌اند.

به گزارش نبض صنعت، آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، تولید مقاطع طویل بیشترین افزایش تولید را معادل ۱۴ درصد داشته‌ و در مقابل کمترین میزان افزایش را آهن‌ اسفنجی به میزان هفت درصد به خود اختصاص داده‌ است.

در مجموع ۱۰ ماهه سال جاری، ۱۰ میلیون و ۶۹۷ هزار تن مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبش، ناودانی و سایر مقاطع) تولید شده که نسبت به حدود ۹۴ هزار تن تولیدی طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۰، ۱۴ درصد رشد تولید داشته است.

در این مدت در مجموع ۱۸ میلیون و ۲۷۶ هزار تن محصولات فولادی و ۲۵ میلیون و ۶۵۵ هزار تن شمش فولاد تولید شده که هر یک ۱۱ درصد بیشر میزان تولیدی آن ها در مجموع ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ است. در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۶ میلیون و ۴۰۳ هزار تن محصول فولادی و ۲۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تن شمش فولاد توسط فولادسازان داخلی به تولید رسیده بود.

پس از آن، تولید کل مقاطع تخت فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد بیشتر شده و از ۶۹۹۸ تن به ۷۵۷۹ تن طی این ۱۰ ماهه رسیده است.

در نهایت طبق آمار، آهن اسفنجی با میزان تولید ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تن هفت درصد رشد تولید را تجربه کرده است. میزان تولید مقاطع در مدت ۱۰ماهه سال گذشته ۲۵ میلیون و ۸۰۸ هزار تن ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: ایران بالاترین رشد تولید فولاد را در جهان دارد

بیشتر بخوانید: تداوم ارزان‌فروشی فولاد

رشد تولید فولادی‌ها در ۱۰ ماهه امسال در حالی ادامه دار شده است که زمستان امسال محدودیت تامین گاز صنایع فولادی و البته سیمانی‌ها زودتر از سال‌های گذشته، اعمال شد و حتی امسال علاوه بر محدودیت‌های گاز، این صنایع با محدودیت برق هم مواجه بوده‌اند؛ اما خوشبختاه توانسته اند مدار تولید خود را حفظ کرده و رشد را هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزنند.

این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته، با توجه به اینکه محدودیت های گاز دیرتر اعمال شد و تامین برق نیز همچون امسال دشوار نبود، روند تولید فولادی ها نسبت به ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ کاهشی بود؛ بگونه ای که طبق آمار ز ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه، تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، محصولات و همچنین مقاطع تخت و طویل فولادی با افت تولید سه تا هشت درصدی نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ روبرو شده‌ بودند؛ در این بین تنها میزان تولید آهن اسفنجی آن هم تنها ۲۵۴ تن معادل یک درصد بیشتر شده بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید