خودرو گران نمی شود/برنامه تولید دوباره پژو ۲۰۶

0
خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه قیمت کارخانه ای خودرو افزایش نمی یابد، گفت: تولید پژو ۲۰۶ پس از به روزرسانی بر اساس استانداردهای مصوب، از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مهدی خطیبی امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: این گروه صنعتی فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها ندارد، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس کالا است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است.

وی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد، بر اساس برنامه ای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم.

خطیبی تاکید کرد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه، عرضه در بورس بهترین گزینه جایگزین است.

وی ابراز امیدواری کرد: با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو یادآور شد: در سال‌های گذشته دست‌کم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است.

مشارکت با خودروسازان چینی 

مدیر عامل ایران خودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس جمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این گروه صنعتی راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران خودرو دیزل چینی ها منعقد شد و مدیرعامل ایران خودرو دیزل در این سفر حضور داشت.

وی اظهار داشت: هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینی ها در دست پیگیری است.

خطیبی خروج خودروسازان اروپایی متاثر از تحریم‌ها را در سال‌های گذشته یادآور شد و گفت: امروز این‌گونه مسائل و مشکلات را در سیاست های معمول خود و مشارکت های خارجی لحاظ می کنیم.

وی بیان‌ داشت: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد؛ بر این اساس همکاری ما با چینی ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود و ما باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

صادرات خودرو به روسیه

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به صادرات ۲هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: شایعه‌ای که هفته گذشته مبنی بر عدم تایید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود کذب است.

وی ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روس‌ها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است، صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین آتامان نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود.

خطیبی همچنین به رونمایی تارای برقی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو طی تفاهم نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده ۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت ماده‌ای رئیس جمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران خودرو تولید کند، همچنین خودروی tf۲۱ ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.

خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها اظهار داشت: تفسیر و تحلیل ما از دستور رئیس جمهوری در این زمینه خودروهای است که قرار بود در قرعه کشی به مردم واگذار شود، بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه می‌شود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد می‌شود.

وی تاکید کرد: در اینکه “خودرویی واگذار شده یا خیر؟” به صراحت اعلام می‌کنم خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ که قرار است به صورت قرعه کشی عرضه شود، حتی یک دستگاه آن به شخص حقوقی واگذار نشده است.

وی ادامه داد: اگر خودرویی هم واگذار شده که باید بگویم مربوط به دوره ما نبوده است، باید گفت مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند از بازار خودرو بخرند، نباید خودروهای خارجی بخرند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده شان هستند و این موارد در بودجه آنها نیز پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: ایران خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده ایم، اگر هم تخلفی صورت گرفته سوال اینجاست که چرا رسانه‌ای مثل صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تامین خودرو کرده بود؟

واردات خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیات مدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟

خطیبی همچنین در خصوص ضرب الاجل سازمان ملی استاندارد در خصوص اعمال استانداردهای ۸۵گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو ۲۰۶ به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید