خودروهای وارداتی ۳ ماهه تحویل می شوند

0
قالیباف، سخنگوی وزارت صمت
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به برنامه واردات ۱۰۰ هزار خودرو به کشور، گفت: بخش بزرگی از خودروهای وارداتی سه ماهه تحویل متقاضیان می‌شود و فقط بخش کوچکی فوری و یا شش ماهه تحویل خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی درباره واردات خودرو و استمرار واردات در سال آینده گفتگو کرد.

مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

سوال: قراراست ۱۰۰ هزار دستگاه در شش ماه وارد شود بفرمائید چقدر وارد شده و ادامه واردات چگونه است؟

قالیباف: شرایط را احتمالاً مردم اطلاع دارند، عمدتاً سه ماهه است یعنی شاید ۹۰ درصد آن سه ماهه باشد، ۵ درصد آن تحویل فوری باشد و ۵ درصد آن هم شش ماهه باشد، ترکیب ممکن است تغییر کند، ولی در همین فضا احتمالاً خودروها تحویل مشتریان داده خواهد شد.

علت این مثلاً سه ماهه و شش ماهه را هم که حتماً می‌دانید به هر حال خودروها باید تولید شوند و ترخیص و کارهای دیگرش انجام شود و تحویل داده بشوند، علتش این است. شما در خود ایران هم که خودروی تحویل فوری می‌خرید ۹۰ روزه تحویل می‌دهند.

سوال: تا پایان اسفند چند تا خودرو دست مردم می‌رسد؟

قالیباف: به طور فیزیکی منظورتان است؟

سوال: بله، خاطرم هست که با شما مصاحبه کردیم قرار بود که هفته اول دی ماه، بعد شد هفته آخر دی ماه و بعد شد بهمن ماه و الان هم که دیگر سال تمام است.

قالیباف: ما آن صحبتی که کردیم این بود که عرضه ۱۰۰ هزار خودرو تا آخر سال و الان هم دارد این اتفاق می‌افتد..

سوال: یعنی اسمش هم کفایت می‌کند.

قالیباف: نه، دارد ثبت نام می‌شود، یعنی همان ۵۰۰ میلیونی که شما گفتید کسی به حسابتان بریزد که من حاضرم این کار را بکنم، اگر ۱۰۰ هزار نفر دیگر هم انجام بدهند و حتی شاید بیش از این، شاید سقف هم نگذاشتیم، بستگی به شرایط ثبت نام‌ها دارد، این تعهدی بود که ما انجام دادیم منتها به لحاظ فیزیکی که بخواهیم تحویل بدهیم شاید حدود ۳ هزار تا بشود تحویل فوری داد، این هم در این حد الان موجود هست.

سوال: چیزی که الان هست اینکه می‌بایستی افراد بروند در سامانه جامع یکپارچه خودرو ثبت نام کنند، قرار بود در بورس بیاید، دوباره تغییر کرد درست است؟

قالیباف: علت همین تأخیری که شما گفتید آخر دی و شد بهمن و رسیدیم به اسفند، همین بود، قرار بود در بورس عرضه شود در همان موقع هم امکان آمادگی این کار وجود داشت منتها به یک مشکلی که خوردیم با عرضه در بورس و دوستان بورس کالا این بود که ماشین‌ها به هر حال تحویل سه ماهه بود و، چون از خارج هم می‌خواهد وارد شود و از نظر بورس کالا ریسک به همراه داشت، خودتان مستحضرید و بنده و شما این را چندباری با هم صحبت کردیم، زیر بار این ریسک نمی‌رفتند و می‌گفتند حالا آمدیم و نیامد، من جواب کسی که از طریق بورس کالا خرید کرده را چه باید بدهم و این ریسک گردن کیست؟

سوال: آخر ما همه کاری کردیم یعنی واقعاً همین بود؟ ما سر خودروهای داخلی هم این موضوع ریسک را داریم.

قالیباف: اتفاقاً نکته جالبش همین است، به هر حال باید بورس این آمادگی و پذیرش ریسک را داشته باشد، از نظر عزیزان خودروی داخلی می‌تواند سه ماهه عرضه شود یا به هر شکل، چون داریم می‌بینیم که این کار دارد می‌شود، حالا خودروی وارداتی قدری ریسکش ظاهراً بالاتر بود، ارزیابی شد، در مجموع نشد.

سوال: ولی واقعاً سرگرمی خیلی خوبی بود، چون یادم هست که شاید ده‌ها مصاحبه کردیم تقریباً یک سال و نیم بیشتر است که مشغول آن هستیم و حالا به ۳ هزار دستگاه ختم می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم باید واریز شود، عددها چطور کشف می‌شود؟ اصلاً قرار بود خودروی اقتصادی بیاید، حالا تبدیل شد به خودروی گرانقیمت و لوکس؟

قالیباف: من این را از شما بپرسم، انتظار داشتید که مثلاً چه تعداد خودرو تحویل شود؟

سوال: به اندازه‌ای که بتوانیم حل کنیم به اندازه‌ای که یادم هست با چند نفر از نمایندگان مجلس گفت و شنود و کلنجار می‌رفتیم که آخر شما ساز و کار را کاش مرتبط می‌کردید با صنایع دستی و بعد مردم را آزاد می‌گذاشتید که مردم سبد و گلیم و زعفران و … و… صادر کنند و بروند یک ماشین بیاورند. صنعت داخلی چه می‌شود؟

قالیباف: الان که دارد انجام می‌شود، نکته مهم این است که این اتفاق دارد می‌افتد یا مثلاً توقع داشتید مجانی خودرو داده شود، ۵۰۰ میلیون تومان باید طرف داشته باشد که ما بفهمیم تقاضایش واقعی است یا همین طوری گفته حالا دارم رد می‌شوم یک تقاضای خودرو هم بگذارم و بعد حق کسی که خودرو می‌خواهد ضایع بشود، ببینید این طرح‌ها که مطرح هم هست روی این طرح‌ها بررسی شده و تا حدی هم حتی اجرایی هم شده است، منتها حتماً شما بهتر از من می‌دانید محدودیت‌هایی که وجود دارد، ما الان در شرایطی که داریم این کار را انجام می‌دهیم.

سوال: ما ظرفیت‌ها را می‌دانیم، عرضم این است که ما می‌خواستیم این کار را بکنیم به جای اینکه به نفت و… این زلف ارز مرجع را گره بزنیم، چرا نیامدیم به صنایع دستی و یا محصولات فرآوری شده معدنی کشور و آن زمان بخش خصوصی را آزاد می‌کردیم نسبت به اینکه بخواهد این کار را بکند؟

قالیباف: سامانه مبادله ارز و طلا تمام ارزهای همین‌هایی که شما اشاره کردید، معدنی‌ها، فولادی‌ها و مس و پتروشیمی آنجا می‌آید و صادر کننده‌های خردتر هم که اسم بردید آنجا می‌آید و ارزی که قرار است برای خودرو تأمین شود هم از همانجا دارد تأمین می‌شود بنابراین همین اتفاق افتاده، به نفت گره نخورده، هیچ پول نفتی در مبادله طلا و ارز نمی‌رود، آن می‌رود در ۲۸ و پانصدی که صرف کالای اساسی می‌شود، حالا من می‌گویم به جای اینکه بیاییم ببینیم گذشته چه شده یک کمی بحث‌های شیرین‌تر هم هست که بکنیم.

سوال: این حساب وکالتی به چه ترتیبی خواهد بود؟ آن‌هایی که دارند کفایت می‌کند یا باید به سبک جدیدی در بانک این کار را بکنند؟

قالیباف: ما دو تا بانک تجارت که قطعی شده و ملت هم تقریباً قطعی است، من دیروز مأموریت بودم، آخرین خبر شاید بانک‌های بیشتری اضافه شده باشند، اما حساب به اسم خود شخص متقاضی است، پول هم در حساب خودش بلوکه می‌شود و تا زمانی که خودش بخواهد در هر مرحله ادامه بدهد تا گرفتن خودرو یا بخواهد انصراف بدهد، دست خودش هست می‌تواند پول در حالت مسدود شده باقی بماند یا می‌تواند از بلوکه خارج شود.

سوال: تا پایان این فرآیندها در دست وزارت صمت می‌ماند؟

قالیباف: نه در حساب خود شخص هست.

سوال: ولی کاملاً باید بلوک باشد؟

قالیباف: بله؛ چون باید بفهمیم طرف تمکن مالی دارد یا آمده اول اسم بنویسد و بعداً یک فکری برای مبلغش بکند.

سوال: یعنی شرط اینکه وارد شود دارایی و تمکن مالی است؟

قالیباف: بله برای پالایش تقاضا و تفکیک تقاضاها از تقاضای واقعی و تقاضای گذرا و بدون پشتوانه این را ما.

سوال: یک خبری هم به نقل از شما منتشر شده که صدها هزار خودرو قرار است تا آخر سال بدون قرعه کشی عرضه بشود. داستان این چیست؟

قالیباف: ایران خودرو و سایپا و شرکت‌های خودروساز، فکرمی کنم دیگر باید از دوشنبه، سه شنبه، اواسط هفته، عرضه‌های سنگین خودشان را در همین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با همان شرایط ثابت و با قیمت‌های کارخانه‌ای بگذارند و این فرصت بسیار خوبی است یعنی من فکر می‌کنم که کف آن ۵۰۰ هزار دستگاه برای عرضه باید باشد و می‌دانید که ما کل سال را بتوانیم یک، یک و دویست تولید کنیم، عرضه در این اندازه به علاوه صد هزار، یعنی ما در خود اسفند در همین روزها، چیزی حدود ۶۰۰ هزار دستگاه را شرکت‌ها خواهند فروخت.

سوال: این‌ها موجود هستند یا پیش فروش می‌شوند؟

قالیباف: پیش فروش می‌شوند، اصلاً قاعده و عرف فروش خودرو در همه جای دنیا پیش فروش است، شرکت منابع را می‌گیرد و خودرو را می‌سازد و تحویل می‌دهد.

سوال: امیدوارم که به متعادل شدن بازار مصرف و حذف خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان کمک کند و به توسعه حمل و نقل عمومی و آسودگی و آرامش خاطر شهروندان کمک کند.

قالیباف: من یک نکته دیگر را هم بگویم، یک اتفاق دیگر هم قراراست بیفتد و آن ورود خودرو از مناطق آزاد است.

سوال: به نظرم خوب است، ولی به نظرم دارد بی سر و صدا صورت می‌گیرد. چون نمونه‌هایی را داریم می‌بینیم در شهرها؟

قالیباف: همین را می‌خواهم بگویم، آئین نامه این تقریباً شاید حدوداً ۱۰ روز پیش در دولت به تصویب رسید و تسهیل می‌کند، یعنی افرادی که خودرو در مناطق آزاد دارند و مایل هستند که این پلاک ملی بشود، می‌توانند با پرداخت عوارض مربوطه و تعرفه‌های ورودی پلاک ملی بگیرند، این هم ما تخمین مان این است که شاید رقم آن بالا باشد.

سوال: ما در برخی از مناطق آزاد خودروهای آمریکایی هم می‌بینیم، ممکن است که خودروهای آمریکایی هم بیاید؟

قالیباف: خیر، آمریکایی با قطعیت می‌گویم خیر، ولی الباقی. انگلیسی هم یک کمی بعید است، خودروهای انگلیسی را با ۸۰ درصد قطعیت می‌گویم خیر، اما بقیه خودروها امکان پلاک ملی شدن را دارند.

سوال: همچنان شرط قطعات یدکی تضمینش لازم است؟

قالیباف: خیر.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید