سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه اعلام شد

0
سخنگوی وزارت صمت گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت سازوکار تنظیم بازار محصولات منبع پایه را طراحی و اجرایی کرد.

به گزارش نبض صنعت، امید قالیباف گفت: هدف اصلی سازوکار جدید حذف نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات منبع پایه و در نهایت جلوگیری از افزایش بی دلیل قیمت محصولات نهایی است.

وی افزود: در سازوکار جدید مقرر شد “صد در صد” عرضه این محصولات (نظیر مواد پتروشیمی، شمش، ورق، میلگرد، سیمان و …) ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولیدکننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.

قالیباف ادامه داد: در توافقی که با گمرک صورت گرفت همزمان با درج مازاد محصول و شرکت تولیدکننده در تالار صادراتی بورس این اطلاعات به صورت برخط برای سامانه گمرک نیز ارسال می شود و گمرک صرفا طبق داده های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می تواند مجوز صادرات بدهد.

مشاور وزیر صمت همچنین با بیان اینکه شرکت تولیدکننده محصول که امتیاز صادراتی پیدا می‌کند، می‌تواند این امتیاز را به شرکت دیگری نیز واگذار کند، با اشاره به حذف تقاضاهای بازرگانی (غیر تولیدی) از بورس کالا تصریح کرد: تمام شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند موظف به رعایت ضوابط اعلامی هستند.

سخنگوی وزارت صمت در پایان گفت: با اجرای دقیق این سازوکار جدید از کشف قیمت مواد اولیه تولید در بورس دلارزدایی خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید