کاهش آلودگی هوا با راه اندازی کارخانه بیواتانول توسط ایدرو

0
رئیس سازمان گسترش
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از کاهش آلودگی هوا با راه اندازی کارخانه بیواتانول توسط ایدرو خبر داد و گفت: در فاز ۱۴ پارس جنوبی بالای ۸۵ هزار نفر اشتغال آفرینی داشته ایم که این آمار بر اساس روند تغییر پیدا می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، علی نبوی در برنامه صف اول شبکه خبر به برخی سوالات در خصوص اقدامات این سازمان پاسخ داد.

سوال: سازمان گسترش و نوسازی صنایع در چه حوزه هایی فعال است؟

نبوی: این سازمان در سال ۱۳۴۶ بر اساس قانون مجلس تاسیس شد وظیفه آن نیز ایجاد واحد‌های صنعتی از روش ها و راه‌های مختلف است که  البته به صورت دوره‌ ایی برنامه‌های سازمان تغییر می‌کند در دوره اول به سبب عدم زیر ساخت‌ها دولت از طریق این سازمان سرمایه گذاری کرد و شهرک‌های مختلفی ایحاد شد در جنگ تحمیلی برای تامین زیر ساخت‌ها بسیاری کارخانه‌های سازمان موارد مورد نیاز را تامین کردند و  با گذشت زمان نقش دولت هم کم شد.

سوال: بنا است این سازمان جای بخش خصوصی را بگیرد؟

نبوی: اصلا بنا نیست به جای بخش خصوصی فعالیت کنیم باید در مناطق محروم کشور اقدامات را بعد از فراخوان‌ها به بخش خصوصی انجام دهیم.

سوال:  این سازمان بیشتر در حوزه‌های سنگین سرمایه گذاری کرده، درست است؟

نبوی: بخش خصوصی در بعضی حوزه‌ها ورود نمی‌کند که یا نمی خواهد و یا توان ورود پیدا ندارد باید در این بخش‌ها دولت ورود پیدا کند شرکت ماشین سازی تبریز یکی از اولین بخش‌هایی است که ما ایجاد کردیم در گذشته به این شکل بود، اما اکنون دیگر به این شکل نیست جایی که بخش خصوصی علاقه به سرمایه‌گذاری داشته باشد ورود پیدا نمی‌کنیم.

سوال: گسترش و نوسازی یعنی چی؟

نبوی: دو بال در سازمان وجود دارد گسترش از دو بعد رخ می‌دهد یک واحدی وجود دارد که می‌خواهد توسعه داشته باشد، اما یک بحث هم وجود دارد که در برخی بخش‌ها نیاز به گسترش سرمایه گذاری داریم در خصوص نوسازی باید گفت سرمایه گذاری در کشور به شکل مداوم باید نوسازی شود.

سوال: ارزیابی شما از نوسازی صنایع توسط سازمان گسترش چیست؟

نبوی: در دهه‌های قبل سازمان متولی گسترش و نوسازی بود و می‌توان مثال‌هایی زد مانند هفت تپه، اما اکنون رویکرد ما این نیست که خود متولی این پروزه‌ها باشیم اکنون پروژه ما به هم رسانی میان متقاضیان با بخش‌هایی است که توانایی انجام کار‌ها را دارند.

سوال: کمک سازمان شما در چه حوزه‌ هایی است؟

نبوی: در برنامه ششم بند ه ماده ۴۶ تکلیفی به دولت واگذار شد که در نوسازی صنایع برنامه ریزی و حمایت از متقاضیان کند در وزارت صمت آیین نامه آن با تاخیر به تصویب رسید در قانون برنامه ریزی شد ما که بازوی آن این بخش هستیم انواع کمک‌ها را داشته باشیم تامین مالی بخش اول آن بود، اما بخش دیگر که با به آن اشاره کرد فرآیند اداری است که در دستورالعملی که تهیه شد تسهیلگری زیادی در این بخش داشته ایم.

سوال: موضوع توازن سرمایه گذاری یعنی چه؟

نبوی: ابتدای دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های وزیر صمت بحث همین توازن سرمایه گذاری و نوسازی بود مناسب‌ترین بخش برای این هدف‌ها سازمان ما بود. در کشور سرمایه گذاری صنعتی زیاد رخ داده، اما توازن نداشته است به طور مثال در حلقه زنجیره فولاد در حوزه نورد ایجاد شده، اما در حلقه‌های پایین‌تر مثل شمش، گندله و… عدم توازن وجود دارد باید این تراز تولید ایجاد شود. به طور مثال برخی اوقات گندله انبار می‌شود چرا که حلقه‌های پایینی ظرفیت استقاده از آن را  ندارند که باید توازن ایحاد شود.

در برخی شهرستان‌ها مهاجرت پذیر شده ایم و در آنجا واحد‌های صنعتی زیادی ایجاد شده و برخی دیگر مهاجرت کردند تا این واحد ها را اداره کنند، اما در برخی شهرستان‌ها به سبب این که سرمایه گذاری نشده نرخ بیکاری زیاد است و این عدم توازن سبب مشکلات اجتماعی و سیاسی هم می‌شود. پس از دو بعد یکی تراز کردن حلقه‌های مختلف زنجیره‌های تولیدی و دیگر از نظر مکان یابی باید توازن رعایت شود. ما نمی‌تواینم جلوی سرمایه گذاری را بر اساس قانون بگیریم، اما با اقدامات خود می‌توانیم آن‌ها را هدایت کنیم.

پس از بررسی ها از ۴۶۵ شهرستان حدود ۱۰۷ شهرستان منطقه یک شدند یعنی تعداد محدودی کارخانه دارند یا ندارند که این بررسی بر اساس پارامتر‌های مختلف  بوده به عبارتی آمایش صنعتی رخ داد که باید منطقه یک و دو که مجموعا ۲۶۰ شهرستان می‌شوند باید پروژه‌های تشویقی تعریف کنیم.

اگر شما بخواهید در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنید مشوق داریم به طور مثال زمین و تسهیلات پرداخت خواهد شد، اما گر سرمایه گذاری در مناطق توسعه یافته باشد باید هزینه بیشتری بپردازید. تا ما به هدف خود که توازن است برسیم.

سوال: در خصوص فاز ۱۴ پارس جنوبی توضیح دهید؟

نبوی: مخزن پارس جنوبی بزرگترین مخزن گازی دنیا است که ۲۶ فاز برای آن تعریف شده است سازمان ما از فاز یک کنار شرکت‌های بین المللی حضور داشت در فاز ۱۷، ۱۸ و ۱۴ بدون بخش خارجی اقدامات انجام شده است. وقتی بنا است پروژه‌ایی انجام شود باید برنامه ریزی‌ها از قبل انجام شود.

در فاز ۱۴ تنها ۵ میلیارد دلار هزینه انجام شده است برای فاز ۱۴ یک کنسرسیوم شکل گرفت حدود ۸ شرکت داخلی کنار هم قرار گرفتند که منابع آنها از شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی تامین شد و رهبر این شرکت‌ها سازمان ما است. بیش از ۷۰ درصد ادوات در این فاز از پیمانکار ایرانی استفاده شده است.

سوال: نقش دانش بنیادن ها در این بخش‌ها چگونه است؟

نبوی: به سبب تحریم تامین تجهیزات با مشکل مواجه شد بر این اساس و بر پایه موارد قانونی به سوی شرکت‌های داخلی که عمدتا دانش بنیان است رفتیم. شرکت‌های ما دانش داشتند، اما فرصت آن را نداشته اند که در فاز ۱۴ این فرصت برای آنها فراهم شد.

سوال: فاز ۱۴ پارس جنوبی چقدر اشتغال زایی کرده است؟

نبوی: در این فاز بالای ۸۵ هزار نفر اشتغال آفرینی داشته ایم که در ماه گذشته تعداد پرسنل فعال بالای ۴۰ هزار نفر بوده است که این آمار بر اساس روند تغییر پیدا می‌کند.

یکی از موارد کارخانه بیواتانول است. این پروژه ۹۶ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم اردیبهشت سال آینده تست سرد را انجام دهد. تعداد محدودی از کشورها دانش فنی این این اقدام را دارند. این اتانول تولیدی می‌تواند با بنزین ترکیب و اثرات مختلفی مانند کاهش آلودگی را داشته باشد. برآورد ما این است که حدود ۲۰ واحد از این صنایع ایجاد شود.

سوال: برای آینده صنعت حمل و نقل دریایی چه برنامه‌هایی دارید؟

نبوی: شناوری که در ایران پهلوگیری می‌کند نیست که نتوانیم تعمیرات آن را انجام دهیم با دو شرکت بزرگ وارد قرار داد شدیم. در حوزه ریلی نیز یک پروزه مدریت می‌شود که آن انتقال ساخت دانش فنی ۲ هزار واگن مترو است.

بیشتر بخوانید: آمادگی ایدرو برای کمک به نوسازی صنایع

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید