تغییر منشا ارزی لوازم خانگی

0
ارز تخصیص داده شده برای صنایع لوازم خانگی از ارز نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا تغییر کرد؛ حال این سوال مطرح می‌شود که با تغییر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۳۵ هزار تومان چه میزان قیمت لوازم خانگی را برای سال آینده افزایش خواهد یافت؟

به گزارش نبض صنعت، از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.

پس از آن فعالان صنفی صنعت لوازم خانگی نیز اعلام کردند که از این پس به جای سامانه نیما، ارز موردنیاز خود را برای تامین مواد اولیه باید از تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا تامین کنند.

در واقع با گشایش تالار دوم این امید ایجاد شد قیمت واقعی نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا شکل بگیرد؛ اما به گفته صاحبنظران اقتصادی بانک‌ مرکزی ایران تنها بانک‌ مرکزی در جهان است که علاوه‌بر نرخ‌های بازار غیر رسمی، در بازار رسمی نیز چند نرخی ایجاد‌ کرده‌است. در واقع در تالار دوم نرخ‌هایی رقم خود را فعالیت اقتصادی صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد.

به گفته عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از یک ماه و نیم گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند ارز دریافت کنند. در نهایت وزارت صمت تلاش‌هایی برای حل این مشکل کرد و بانک مرکزی اعلام کرد واحدها از تالار دوم ارز دریافت کنند، اما همچنان در صف هستند.

وی گفت: در حالی نرخ ارز مواد اولیه لوازم خانگی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده است که در این سامانه به اندازه نیاز همه ارز نیست.

افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده بدیهی است

علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه از نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا را تائید کرد.

او در ادامه افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده را در صورت افزایش نرخ ارز، حقوق و دستمزد، افزایش قیمت مواد اولیه و … بدیهی دانست

محمدی دانیالی با بیان اینکه تامین ارز برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در چند ماه اخیر سخت‌تر شده است، عنوان کرد: باتوجه به تغییراتی که بانک مرکزی برای تامین ارز برای تولیدکنندگان صورت داده تامین ارز در یکی دو ماه اخیر دشوار‌تر شده است. با توجه به روزهای آخر سال هنوز گشایش خاصی صورت نگرفته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با اشاره به روزهای پایانی سال وضعیت بازار صنعت لوازم خانگی را با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم مناسب عنوان نکرد و افزود: امیدوارم با افزایش قدرت خرید مردم و معقول شدن هزینه تولید رونق را به این بازار بازگرداند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید