نصف ظرفیت کارخانه های صنایع غذایی فعال است

0
صنایع غذایی
نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو سازی گفت: ظرفیت کارخانه های صنایع غذایی بیش از ۱۵۰ میلیون تن است که در حال حاضر کمتر از نیمی از این ظرفیت فعال است.

به گزارش نبض صنعت، مسعود بختیاری افزود: یکی از دلایلی که موجب شده ظرفیت‌های بلااستفاده در این صنایع غذایی وجود داشته باشد، ظرفیت سازی بیش از نیاز داخل بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مازاد باید برای توسعه صادرات مورد استفاده قرار می‌گرفت، گفت: هرچند که زمینه برای توسعه صادرات از طریق ظرفیت مازاد تولید وجود دارد، اما به دلیل نبود ثبات اقتصادی توان رقابت صادراتی از فعالان حوزه صنایع غذایی سلب شده است.

بختیاری افزود: این در شرایطی است که فعالان صنایع غذایی کشور‌های همسایه و همجوار با پشتیبانی دولت هایشان، توانسته اند بازار‌های صادراتی خود را گسترش دهند و در مقابل، ایران با از دست رفتن بازار‌های صادراتی در این بخش مواجه شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ شاهد کاهش میزان صادرات هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی هستیم، ادامه داد: براساس آخرین آمار، میزان صادرات سال گذشته در حوزه صنایع غذایی ۵.۲ میلیارد دلار صادرات بوده و برآورد‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات به لحاظ ارزشی طی ۵ سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان کنسروسازی افزود: آمار رسمی ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نیز حکایت از صادرات حدود ۴ میلیارد دلاری در حوزه صنایع غذایی دارد که این آمار بیانگر شرایط نامناسب صنایع غذایی در حوزه صادرات است.

وی با اشاره به پیش نیاز توسعه صادرات در صنایع غذایی گفت: فضای کسب و کار مناسب و تعاملات گسترده بین المللی دو پیش شرط اصلی برای توسعه و گسترش بازار‌های صادراتی است که در حال حاضر برای فعالان اقتصادی فراهم نیست و موجب از دست رفتن بازار‌های صادراتی شده است.

بختیاری ادامه داد: این در شرایطی است که پیش از این تولیدکنندگان و بازرگانان برای ایجاد بازار‌های صادرات تلاش‌های فراوانی کرند، اما هم اکنون در حال از دست دادن این بازار‌ها هستیم.

نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان کنسروسازی گفت: در حال حاضر ترکیه رقیب جدی ایران در حوزه صنایع غذایی است و به ویژه در حوزه صادرات به عراق از ایران پیشی گرفته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید