همه‌چیز درباره شرایط جدید فروش ارز سهمیه‌ای

0
شرایط جدید بانک مرکزی یکجور سختگیری برای فروش ارز سهمیه‌ای است. با این حال خرید دلار دولتی نسبت به بازار آزاد حدود ۲۰ درصد کمتر هزینه دارد.

به گزارش نبض صنعت، فروش ارز سهمیه‌ای در سال جدید با شرایط جدیدی انجام می‌شود. بانک مرکزی گفته از روز دوشنبه ۱۴ فروردین به‌جای تحویل اسکناس به متقاضیان ارز دولتی، پول را به حساب ارزی آن‌ها واریز می‌کند و بعد از پنج روز کاری امکان برداشت وجود خواهد داشت. شرط جدید بانک مرکزی درکنار کاهش سه هزار یورویی سهمیه سالانه که خبرش در تعطیلات نوروز اعلام شد، جزو سختگیری‌های جدید این نهاد برای فروش ارز سهمیه‌ای است که یکجور ارز دولتی به‌حساب می‌آید، اما طبق بررسی‌های فرارو خرید آن در روز دوشنبه ۱۴ فروردین تقریبا ۲۰ درصد نسبت به بازار آزاد هزینه کمتری داشته است.

تفاوت قیمت دلار سهمیه‌ای و آزاد

قیمت دلار برای متقاضیان ارز سهمیه‌ای به‌شکل توافقی محاسبه می‌شود و نسبت به بازار آزاد کمتر است. مثلا روز دوشنبه ۱۴ فروردین که فروش ارز سهمیه‌ای با شرایط جدیدی کلید خورد، براساس اعلام کانون صرافان قیمت دلار توافقی چیزی نزدیک ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود درحالی که دلال‌های حاضر در بازار آزاد رقمی نزدیک به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان را برای هر اسکناس دلار آمریکا به خریداران پیشنهاد می‌دادند. به‌این ترتیب اختلاف قیمت دلار سهمیه‌ای یا همان توافقی نسبت به بازار آزاد دقیقا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

حالا کسی را تصور کنید که روز دوشنبه ۱۴ فروردین توانسته از حداکثر سهمیه سالانه خودش استفاده کند و برای خرید دو هزار یورو دست به کار شده است. با احتساب نرخ برابری یورو و دلار، درحال حاضر دو هزار یورو، معادل دو هزار و ۱۷۲ دلار است. به‌این ترتیب این متقاضی برای خرید این میزان دلار با درنظر گرفتن رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان، حدود ۹۳ میلیون تومان پرداخت کرده است. خرید همین میزان دلار از بازار آزاد در روز دوشنبه، ۱۱۴ میلیون تومان هزینه داشته است.

نحوه خرید ارز سهمیه‌ای‌

شرایط فروش ارز سهمیه‌ای تغییر کرده و از روز دوشنبه ۱۴ فروردین متقاضیان باید برای افتتاح حساب ارزی در بانک‌ها اقدام کنند. چون با اعلام بانک مرکزی از این بعد به‌جای اینکه ارز به شکل حضوری به متقاضی تحویل داده شود، به حساب ارزی او منتقل خواهد شد. همین جمله که روز دوشنبه به‌عنوان مهمترین خبر در بازار ارز دست به دست می‌شد، نشان می‌دهد، از این بعد متقاضی همان روز موفق به دریافت اسکناس نخواهد شد و بعد از ۷۲ ساعت کاری یعنی پنج روز، ارز به حساب او واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید : شرایط جدید فروش ارز با کارت ملی

البته برای دریافت ارز سهمیه‌ای باید به چند نکته دیگر هم توجه داشته باشید. اول اینکه از آخرین تاریخ دریافت ارز سهمیه‌ای باید دست‌کم یک سال گذشته باشد، چون ارز سهمیه‌ای به هر متقاضی فقط یکبار در سال تا سقف دو هزار یورو فروخته می‌شود. شرط بعدی این است که متقاضی برای افتتاح حساب ارزی باید معادل ریالی ۱۰۰ دلار را به حساب ارزی واریز کند. نکته آخر هم به حداقل سن متقاضی دریافت ارز سهمیه‌ای برمی‌گردد که این عدد حداقل ۱۸ سال اعلام شده است.

تفاوت ارز سهمیه‌ای و خدماتی

ارز سهمیه‌ای و خدماتی جزو ارز دولتی به‌حساب می‌آیند و به‌همین خاطر نسبت به بازار آزاد با قیمت کمتری فروخته می‌شوند. با این حال بین ارز سهمیه‌ای و خدماتی و قیمتشان تفاوت‌هایی وجود دارد. خریداران ارز سهمیه‌ای می‌توانند با استفاده از کارت ملی تا سقف دو هزار یورو به‌عنوان سهمیه سالانه دریافت کنند، اما سهمیه ارز خدماتی ثابت نیست. مثلا متقاضیان ارز مسافرتی که زیرمجموعه ارز خدماتی قرار می‌گیرند، در طول سال می‌توانند روی دریافت حداکثر ۵۰۰ یورو حساب باز کنند درحالی سهمیه ارز خدماتی برای متقاضیان ارز دانشجویی که بورسیه ندارند سالی ۱۳ هزار یورو به همراه سهمیه ۵۰۰ یورویی ماهانه است.

دومین فرق بزرگ ببین ارز سهمیه‌ای و خدماتی در نرخ آنهاست. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم نرخ دلار برای متقاضیان ارز سهمیه‌ای به‌شکل توافقی اعلام می‌شود و روز دوشنبه این عدد تقریبا ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است درحالی که قیمت دلار برای متقاضیان ارز خدماتی ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه شده است. تفاوت مهم بعدی به نحوه دریافت ارز سهمیه‌ای و خدماتی مربوط می‌شود. متقاضی ارز سهمیه‌ای با ارائه کارت ملی برای خرید آن می‌تواند اقدام کند، اما متقاضی خرید ارز خدماتی بعد از مراجعه به بانک یا صرافی، ارائه مدارک مورد نیاز، دریافت تاییدیه و … موفق به دریافت می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید