عربستان به فولاد ایران نیازی ندارد

0
فولاد
عضو پیشین هیات مدیره انجمن فولاد ایران گفت: عربستان نیاز خود در صنایع پایین دست فولاد را پر کرده است و هم اکنون نیازمند آهن اسفنجی است این در حالیست که ما در ایران با کمبود تولید در این بخش مواجه هستیم و تولیدات ما در این زمینه می‌تواند پاسخ نیاز بازار داخلی را بدهد.

به گزارش نبض صنعت، رضا شهرستانی با بیان اینکه 12 سال پیش عربستان نیازمند فولاد ایران بود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که ما نتوانیم سهم قابل توجهی در بازار عربستان به‌دست بیاوریم زیرا در زمانی‌که این کشور نیازمند فولاد ایران بود تنش‌های سیاسی مانع ورود ما به این بازار شد و آنجا را از دست دادیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم عربستان در تولید فولاد، خاطر نشان کرد: عربستان نیاز خود در صنایع پایین دست فولاد را پر کرده و هم اکنون نیازمند آهن اسفنجی است این در حالیست که ما در ایران با کمبود تولید در این بخش مواجه هستیم و تولیدات ما در این زمینه می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار داخلی را بدهد.

شهرستانی با بیان اینکه عربستان از تجربه امارات در ساخت وساز و شهرسازی بهره گرفته است، افزود: کشورهای عربی فولاد با وزن پایین و استقامت بالا می‌خواهند از این‌رو باید از سال جاری در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم و این فرصت را غنیمت بدانیم به نظر بنده کیفیت فولاد تولید شده در ایران مد نظر آنها نیست آنها به‌دنبال اتفاقی که در چین افتاده است یعنی حرکت به سمت نسل چهارم تکنولوژی هستند.

به گفته این کارشناس صنعت فولاد؛ اگر برنامه صادرات به عربستان از 12 سال پیش آغاز می‌شد بدون تردید آنها چندان به سمت تولید متمایل نمی‌شدند و به تولید نبرد محدود می‌شدند چراکه تولید در این بخش کمترین هزینه را دارد.

عضو پیشین هیات مدیره انجمن فولاد ایران از سرمایه‌گذاری عربستان در بخش ذوب خبر داد و خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد عربستان به‌صورت مستقیم چندان نیازمند فولاد ایران نباشد و با ما وارد معامله نشود اما با بهبود روابط سیاسی و گستردگی روابط ما با کشورهای دیگر این موضوع می‌تواند در افزایش حجم صادرات تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید : شرط تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد چیست؟

این فعال اقتصادی با اشاره به کشورهایی نیازمند فولاد ایران، اضافه کرد: کشورهای آفریقایی، خاور دور بیشتر از عربستان در اولویت صادرات ما هستند و با وجود اینکه عربستان از لحاظ مسافت به ما نزدیک‌تر است اما تحریم‌ها و برخی مسائل سیاسی ما را وارد جنگ‌ با این کشور کرد و بازار آنجا را در سال‌های گذشته از دست دادیم.

شهرستانی در پاسخ به این پرسش که آیا حجم صادرات فولاد در سالی که گذشت امیدوارکننده بود؟ تصریح کرد: خیر سال گذشته حجم صادرات نسبت به سال گذشته 3 درصد افت پیدا کرد. تولید فولاد در سال 99 به بیش از 30 میلیون تن بود اما حجم تولید در 1400 به 27 تا 28 میلیون تن رسید و در سال 1401 نیز نتوانستیم به رقم تولید در سال 99 برسیم.

وی در پایان بیان کرد: امسال باید در 2 زمینه صادرات و ورود تکنولوژِی‌های جدید در بخش تولید متمرکز شویم؛ به نظر می‌رسد سال سختی پیشروی ماست و مهار تورم دشوار است و این مهم در حد شعار باقی می‌ماند از این‌رو باید باجدیت صادرات را دنبال کنیم. همچنین زمینه‌های ورود تکنولوژی‌های جدید را باید فراهم کنیم اگر از امروز در این زمینه برنامه‌ریزی نکنیم بدون تردید حجم فعلی صادرات را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید