احیای هزار و ۷۵۰ واحد صنعتی راکد در سال گذشته

0
صنعت
رسولیان گفت: طی سال گذشته با کمک ستادهای تسهیل استان‌ها ۱۷۵۰ واحد تولیدی راکد حوزه صنعت در شهرک های صنعتی احیا شدند.

به گزارش نبض صنعت، رسولیان رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و معاون وزیر صمت در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

چه تعداد واحد تولیدی در شهرک های صنعتی فعال هستند؟

رسولیان: در سطح کشور ۸۵۸ شهرک صنعتی فعال وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم در این شهرک ها اشتغال دارند. ۵۱ هزار واحد تولیدی در بخش های مختلف در این شهرک ها فعال هستند.

۷۵ درصد واحد ها متصل به شبکه فاضلاب هستند و زیرساخت های لازم آب و برق برای آنها تامین شده است. نزدیک به ۳۰۰ شهرک توسط خود واحدها اداره می شوند.

وظیفه سازمان شهرک های صنعتی چیست؟

رسولیان: ما زمین و زیرساخت ها را در اختیار فعالان قرار می دهیم . وظیفه دیگر ما حمایت از صنایع کوچک است. نزدیک به ۹۸ درصد واحدها در شهرک های صنعتی، واحدهای کوچک و متوسط هستند که در قالب طرح های حمایتی در ۸۵ سرفصل از آنها حمایت می شود.

الان واحد ها تنها یا یک مجوز می توانند شروع به کار کنند. پیش از ایجاد شهرک ها، پراکندگی در واحدهای تولیدی وجود داشت الان واحد ها در یکجا ساماندهی می شوند. در شهرک های صنعتی هماهنگی بین واحدهای تولیدی برقرار است.

غیر از واحدهای واقع در شهرک ها چقدر در خارج از شهرک ها هستند؟

رسولیان: در شهرک ها عمده واحدها در حوزه صنعت هستند .در حال حاضر ۷۰ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که ۵۰ هزار واحد در شهرک های صنعتی هستند یعنی ۷۰ درصد واحدهای کل کشور در این شهرک های صنعتی فعالیت دارند.

به درگاه ملی مجوزها وصل شده اید؟

رسولیان: بله به درگاه مجوزها و به درگاه زمین متصل هستیم. کل واگذاری های زمین به صورت الکترونیکی است. سعی داریم تا کل فرایندها الکترونیکی شود همچنین نظارت ها به صورت الکترونیکی باشد.

عملکرد سازمان شهرک های صنعتی در سال گذشته چه بوده است؟

رسولیان: در سال گذشته ۲۹۴۲ طرح تولیدی در شهرک ها شروع به کار شده و ۴۹ هزار نفر مشغول به کار شده اند که ۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشتیم. ۴۹۰۰ طرح تولیدی در معرض نصب ماشین آلات هستند و امسال به بهره برداری می رسند.

چه کارهایی در جهت رشد تولید انجام دادید؟

رسولیان: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی، تامین برق است که در دو حوزه ایجاد زیرساخت ها و تامین برق دنبال کردیم. برای ایجاد زیرساخت مجوزهای خوبی دریافت کردیم و ساخت ۹۵ پست برق با مشارکت وزارت نیرو داشتیم که ۸۵۰ مگاوات برق به شهرک ها اضافه شد.

در حوزه تولید و تامین برق، سال گذشته هزار مگاوات در قالب نیروگاه های کوچک تامین شد. در وزارت صمت مقرر شده ۳۱ نیروگاه را برای کمک به تامین برق ایجاد کنیم.

موضوع دیگر تامین آب پایدار است که در این راستا به سمت استفاده از پساب های شهری و طرح های انتقال آب حرکت کردیم.

در حوزه دانش بنیان ها مجوز این را گرفتیم که ۴۰ شهرک فناوری در کشور تاسیس کنیم که جانمایی ۲۰ شهرک انجام شده و امیدواریم ظرف ۳ سال کل این ۴۰ شهرک در سطح کشور ساخته شود.

در سال گذشته چه تعداد واحد راکد احیا شده اند؟

رسولیان: با دستور رئیس جمهور در این زمینه ، در وزارت صمت واحدهای راکد صنعتی را شناسایی کردیم که ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تعطیل کامل شناسایی و مشکلات آن‌ها احصا شد. بیش از ۴۴ درصد مشکل تامین مالی، ۱۶ درصد مشکل بازار، ۱۱ درصد مشکل تامین مواد اولیه، ۱۰ درصد فرسودگی ماشین آلات، ۸ درصد مشکل زیرساخت، ۲ درصد اختلافات سهامداران و ۹ درصد اختلافات با دستگاه ها را داشتند.

عارضه یابی بر اساس درخواست متقاضی انجام و مشخص شد که ۶۰ درصد این واحدها قابلیت احیا دارند. در سال گذشته با کمک ستادهای تسهیل استان ها و دستگاه های قضایی ۱۷۵۰ واحد تولیدی حوزه صنعت که کاملا تعطیل بودند احیا شدند. عمده این واحدها توسط بخش خصوصی احیا شده اند.

الان ۶۷۰۰ واحد تولیدی راکد داریم در حالی که سال ۹۹ تعداد این واحد ها ۸۷۰۰ بوده است یعنی میزان واحدهای راکد از ۱۸ درصد به ۱۳ درصد رسیده است.

در ۴ ساله دولت سیزدهم تعهد کرده ایم که تمام ۶۰ درصد واحدهای راکدی که توان احیا دارند را احیا کنیم.
بازپس‌گیری ۹۰۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی

در حوزه بازپس گیری زمین های غیرفعال چه کرده اید؟

رسولیان: ما زمین مناسب را در نقطه مناسب و با زیرساخت های لازم در اختیار فعالان قرار می دهیم. در سال های گذشته برخی افراد زمین را در اختیار داشتند اما فعالیتی نکردند. طی دو سال گذشته به این موضوع ورود کردیم بخشی را که در حال ساخت بودند زمان دادیم. در سال گذشته ۹۰۰ هکتار زمین غیر فعال را پس گرفتیم که میزان واگذاری زمین در این سال هم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است.

چند شهرک تخصصی صنعتی در کشور فعال هستند؟

رسولیان: اگر بخواهیم صنعت رشد داشته باشد، باید زنجیره ارزش را کامل کنیم که ایجاد شهرک های تخصصی در این زمینه کمک می کند. ۸۲ شهرک تخصصی را در سطح کشور مصوب داریم که تاکنون ۴۷ شهرک بهره برداری شده و سرعت ساخت این شهرک ها در حال افزایش است.

برای امسال ساخت چند شهرک جدید را در برنامه دارید؟

رسولیان: ایجاد ۱۰۵۷ شهرک صنعتی در کشور مصوب شده که ۸۵۸ شهرک فعال داریم. زیاد به دنبال ایجاد شهرک های جدید نیستیم. توسعه شهرک های موجود بیشتر هدف ما است. در ایجاد نواحی صنعتی، اهداف برنامه ششم تحقق پیدا کرده است. دنبال این هستیم که بتوانیم زیرساخت های مورد نیاز شهرک ها را فراهم کنیم.

سال گذشته ۲۷ شهرک و ناحیه جدید ایجاد شده است. ۱۳ هزار هکتار در طول دو سال به اراضی شهرک های صنعتی اضافه شده است. ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت سرمایه گذاری کردیم.

امسال برنامه داریم تا ۵ هزار هکتار اراضی جدید به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کنیم. بیشتر به دنبال ایجاد شهرک های بزرگ صنعتی هستیم تا در کنار آن شهرک های مسکونی داشته باشیم و مشکل حمل و نقل کارگران برای اشتغال در این شهرک ها کم شود.

بیشتر بخوانید : ایجاد ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در کشور

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید