وزیر صمت یک شنبه خداحافظی می کند

0
فاطمی امین
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وزیر فعلی صمت به پشتوانه دوستان خود علاقه دارند که در این مسند بماند و چندان رفتن را نمی‌پذیرند اما پیش‌بینی می‌کنم یکشنبه فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد.

به گزارش نبض صنعت، علی شریعتی عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را غیرقابل قبول دانست و افزود: خروجی این وزارتخانه در شاخص‌های مانند وضعیت خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها در جهت شعار امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم نبوده است.

وی با اشاره به تغییرات در دولت و پیاده شدن افراد ناهماهنگ از بدنه کابینه، گفت: در 2 ماه اخیر شاهد تغییر 2 وزیر بودیم اما زمانی‌که سخن از استیضاح فاطمی امین مطرح می‌شود بزرگ‌ترین موج خبری را تیم طرفدار وی ایجاد می‌کند؛ این افراد برای ابقای فاطمی امین کار رسانه‌ای زیادی انجام می‌دهند. یک ضرب المثل قدیمی در میان ما ایرانیان شایع است که افراد را باید از دوستان آنها شناخت. نزدیکان وزیر فعلی صمت انتقادات را مساوی با تخریب می‌دانند و با طرفداری بلامنازع سعی در پیشبرد اهداف خود دارد.

شریعتی طرفداری از اشخاص را به خودی خود نادرست ندانست و افزود: طرفداران فاطمی امین به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گوی رفتار و سیاست‌های او وحی منزل است؛ البته این ویژگی را نیز می‌توان به خود وزیر هم نسبت داد. در حاشیه جلسه هیات دولت زمانی‌که از فاطمی امین درباره جلسه استیضاح‌اش از او پرسش کردند در پاسخ گفت: “با من شوخی نکنید”. وی هرگونه انتقاد را برنمی‌تابد در حالی‌که استیضاح حق نمایندگان است و به‌جای اینکه بگویید اگر نمایندگان نسبت به عملکرد من پرسش دارند من به آنها پاسخ می‌دهم آن را به شوخی تشبیه می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وزیر فعلی صمت به پشتوانه دوستان خود علاقه دارند که در این مسند بماند و چندان رفتن را نمی‌پذیرند اما من پیش‌بینی می‌کنم یکشنبه فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف فاطمی امین از وزارت صمت می‌توان امیدوار به حل معضلات صنعت در کشور باشیم؟ گفت: اگر شخصی برمسند قدرت قرار بگیرد که بخواهد با رویه توصیه‌محوری کارها را پیش ببرد بدون تردید نبود او اثرات مهمی بر ساختار اقتصادی خواهد گذاشت؛ به نظر می‌رسد با نبود وی شرایط نرمال‌تر خواهد شد و با تغییرات محدود در زیرساخت امکان بهبود قابل تصور است اما باوجود فاطمی امین اصلاح دور از انتظار است.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه و تجارت در دولت سیزدهم با فعالان حوزه صادرات همکاری مناسبی کرد، گفت: این ذهنیت در بین دوستان دولتی وجود داشت که تحریم‌ها نقش چندانی در اقتصاد ایفا نمی‌کند اما در نهایت به نتیجه رسیدند که طرح چنین سخنان به داستان نزدیک است؛ افرادی که در سازمان توسعه تجارت کار را آغاز کردند حرفه‌ای نبودند اما یک ویژگی مهم داشتند و آن این است که از مشورت فعالان در این حوزه استفاده می‌کردند. درگیری فاطمی امین و پیمان پاک باعث شد که تکلیف پیمان پاک در سازمان توسعه تجارت مشخص نباشد و کارها منفعل بماند. ما از پشت پرده مناقشه آنها خبر نداریم اما در وزارت صمت یک معاونت کار می‌کرد که اجازه ندادند او هم به کارش ادامه بدهد.

شریعتی تاکید کرد: برخی این دیدگاه را طرح می‌کند که دولت برای ابقای فاطمی امین داستان وزارت بازرگانی را می‌خواهد پهن کند؛ اگر طرح دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی از سوی مجلس رای بیاورد به نظر می‌رسد پیمان پاک به آنجا برود و نمی‌دانیم صمت را چه کسی عهده‌دار خواهد شد. بزرگترین وزارتخانه که بعد از جراحی ناموفق اقتصادی بیشترین سهم را ارز به خود اختصاص می‌داد وزارت کشاورزی بود و از آنجا که ناواردترین افراد در حوزه بازرگانی در شرکت بازرگانی عهده‌دار مسئولیت شدند، پیمان پاک برای مدتی به آنجا رفت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید