وزارت صمت درست اداره نشود نرخ خودرو افزایش می‌یابد

0
یک نمانیده مجلس خاطر نشان کرد: باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود و در این میان واردات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ اگر واردات هم به خودروسازان داخلی و تعداد معدودی از شرکت‌ها واگذار شود بدون تردید دوباره عددهای حبابی در بازار خودرو ایجاد خواهد شد که مبالغ هنگفتی را در جیب واسطه‌ها می‌اندازد.

به گزارش نبض صنعت، حسین علی حاجی دلیگانی با تاکید بر لزوم احراز مناصب از سوی افراد متعهد و متخصص در وزارت صمت و خودرو سازی، گفت: افراد سیاسی باید در سیاست بمانند و جنبه‌های سیاسی آنها نباید مجوزی برای ورود به رشته‌های شود که در آن تخصص لازم را ندارند. یکی از ایرادات اصلی مدیریت فاطمی امین، استخدام عناصر متعهد اما غیر متخصص در پست‌های حساس بود. از این‌رو نتوانست در صمت مدیریت صحیحی اعمال کند؛ و افرادی خواسته یا خواسته او را مدیریت کردند و نتوانست فشارهایی که به مردم می‌آمد را درک کند.

وی با بیان اینکه بعد از استیضاح وزیر صمت قیمت خودروهای داخلی افت کرد، افزود: به نظر می‌رسد اگر شاهد اجرای سیاست‌های درست در وزارت صمت نباشیم دوباره نرخ خودروهای داخلی افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد از این‌رو باید مدیران شایسته در این وزارتخانه مهم وارد شوند؛ همچنین فضای رقابتی باید برای عرضه خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی فراهم شود تا در یک فضای رقابتی مردم محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این نماینده مجلس انحصار را عامل اصلی ایجاد حباب معرفی کرد و افزود: لایحه دوفوریتی واردات خودرو دسته دوم از سوی مجلس رای آورد و امیدواریم که کمیسیون مربوط به نحوی گزارش را تهیه کند که در صحن مجلس نیز به فوریت مصوب و نهایی شود و بعد از رفع ایراد از شورای نگهبان، در یک بازه زمانی کوتاه عملیاتی شود.

به گفته حاجی دلیگانی؛ باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود و در این میان واردات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ اگر واردات هم به خودروسازان داخلی و تعداد معدودی از شرکت‌ها واگذار شود بدون تردید دوباره عددهای حبابی در بازار خودرو ایجاد خواهد شد که مبالغ هنگفتی را در جیب واسطه‌ها می‌اندازد.

بیشتر بخوانید : درمان التهاب بازار خودرو با واردات و کاهش تعرفه‌ها

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار، میمه با بیان اینکه خودروسازان داخلی باید از هزینه‌های حاشیه‌ای خود بکاهند و بر افزایش کیفیت متمرکز شوند، تصریح کرد: یکی از ایرادات اصلی که متوجه صنعت خودروسازی ایران می‌شود این است که خودروسازان ایرانی طرح‌های خودرویی سایر کشورها که هنوز استانداردها در سطح طراحی و ساخت را پاس نکردند وارد ایران می‌کند و همین مسئله باعث شده است که اسامی خودروها در این خودروسازی‌ها زیاد شود اما از سوی دیگر کیفیت‌ها از گذشته کمتر شود از این‌رو باید به سمت تولید تعداد کمتری از خودرو اما با کیفیت بالاتر بروند چراکه شان ایرانی استفاده از خودروهای باکیفیت است.

وی با بیان اینکه آنقدر اجازه واردات خودرو صفر را ندادند که به واردات خودرو دسته دوم بسنده کردیم، افزود: با واردات خودرو انحصار شکسته می‌شود و انحصار باید خودرو صفر و کارکرده از بین برود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: میانگین مصرف بنزین در دنیا، در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۶ تا ۷ لیتر است این در حالیست که در ایران حدود ۱۰ لیتر است و اگر روزانه در ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی ۳۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی شود می‌توان روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار در منابع ارزی صرفه جویی کنیم. متاسفانه این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها در کشور ایجاد شده است به عنوان مثال کیفیت تاکسی‌ها در تهران بسیار پایین است و این خودروها در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که علاوه بر ایجاد آلایندگی سرمایه و منابع کشور را از بین می‌برند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید