موتورسیکلت هم در صف کالاهای لوکس قرار گرفت

0
پس از تبعات نرخ تورم و تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، این روزها موتورسیکلت نیز در صف کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفته است و بسیاری از مردمی که توان خرید از بازار خودرو را ندارند این روزها برای حفظ ارزش دارایی خود وارد بازار موتورسیکلت شدند.

به گزارش نبض صنعت، بازار موتورسیکلت پس از رشد قیمتی که در بازار خودرو رخ داد و کاهش توان خریداران، این روزها با رشد تقاضا و رونق بیشتر مواجه شده است و حالا پس از گرانی خودرو، موتورسیکلت نیز در چاه گرانی و تقاضای غیرواقعی فرو رفته است و با این روند انتظار می‌رود که در آینده نزدیک موتورسیکلت نیز به کالایی لوکس تبدیل شود.

آمار تولید و تقاضا در سال گذشته نشان می‌دهد که بازار موتورسیکلت نیز علاوه بر گرانی با رشد تقاضا مواجه شده است موضوعی که بیش از همه ورود سرمایه‌های سرگردان را به این بازار تایید می‌کند.

بر اساس آخرین آمارها موتورسیکلت ‌سازان کشور در سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش حدود ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش تولیدی به گفته کارشناسان بیش از همه به رشد تقاضای متاثر از افزایش قیمت خودرو، کاهش توان اقتصادی مردم برای خرید خودرو و همچنین تبعات ناشی از معضل ترافیک، تردد و محدودیت جای پارک برای خودروها بوده است.

اما افزایش تولید و رشد تقاضا در بازار موتورسیکلت در حالی این کالا را با افزایش قیمت مواجه کرده است که به گفته کارشناسان این صنعت بخش زیادی از تقاضای امروز بازار موتورسیکلت، تقاضای موثر نبوده بلکه برای حفظ سرمایه صورت گرفته است روندی که با نرخ تورم ۴۰ درصدی بسیاری از کالاهای مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است به طوری که امروز هر کالایی به غیر از خودرو هم مردم بخرند همسو با نرخ تورم افزایش می‌یابد.

در چنین شرایطی که صنعت موتورسیکلت ایران نیز همسو با صنعت خودرو و مشکلات ناشی از اقتصاد تورمی با رشد تقاضای کاذب مواجه شده است اما همچنان فعالان این صنعت از نبود نقشه راه و سیاست گذاری مشخص در صنعت موتورسیکلت گلایه دارند، مشکلی که عامل سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت شده است.

در این خصوص نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور ضمن اشاره به مشکلات صنعت موتورسیکلت و رشد تقاضای کاذب در این بازار گفت: تا زمانی که تورم ۴۰ درصدی در کشور وجود دارد، تقاضای کاذب در بازار خودرو و موتورسیکلت و رشد قیمت و کمبود در این بازار وجود خواهد داشت و رشد تولید نیز پاسخ‌گوی آن نیست.

بیشتر بخوانید : مصرف موتورسیکلت در کشور افزایش یافت

حبیب الله محمودان افزود: افزایش تقاضایی که امروز در بازار موتورسیکلت شاهد آن هستیم تقاضای موثر نبوده بلکه برای حفظ سرمایه صورت گرفته است و پس از خودرو، موتورسیکلت نیز تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

به گفته وی امروز مردمی که برای حفظ ارزش دارایی خود توان ورود به بازار خودرو را ندارند بازار موتورسیکلت را انتخاب کردند که در بازار از حدود 60 میلیون تومان به بالا قیمت دارد.

ادامه چالش تولید موتور ملی

این مقام صنفی در سندیکای موتورسیکلت در ادامه معضل جدی این صنعت را نبود برنامه‌ریزی برای تولید موتور ملی دانست و اظهار کرد: متاسفانه از ابتدای دولت سیزدهم و وزارت وزیر پیشین صمت تاکنون یک نشست در خصوص صنعت موتورسیکلت با فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت و قطعه سازی در این بخش برگزار نشده است.

محمودان ضمن تاکید بر چالش سیاست گذاری در این صنعت، بخشی از مشکل صنعت موتورسیکلت را فقدان متخصصان در سطح مدیران این صنعت دانست و گفت: متاسفانه در صنعت موتورسیکلت، بازیگران اصلی به اهمیت نقش خود واقف نیستند و این ناشی از نبود مدیران متخصص و فاقد دیدگاه صنعتی در صنعت موتورسیکلت کشور است.

وی صنعت موتورسیکلت ایران را تشبیه به تیم فوتبالی کرد که بازیکنان آن هر یک از شهری دور هم جمع شدند و مربی تیم بدون هیچ گونه نقشه و برنامه‌ای صرفا از بیرون زمین منتظر گل زدن بازیکنان است.

نواختن ساز ناموزون در صنعت موتورسیکلت ایران

به گفته وی حضور چنین افرادی در این صنعت بدون هدف‌گذاری و هماهنگی درست تبدیل به ساز ناموزونی شده است که حاصل آن عقب افتادگی و کاستی‌هایی است که در صنعت موتورسیکلت ایران به خوبی مشهود است.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت در ادامه با اشاره به موضوع تولید موتور ملی در این صنعت پرداخت و افزود: متاسفانه نبود یک محصول ملی در صنعت موتورسیکلت و نبود هماهنگی و تاخیر در مذاکرات با کشورهایی مانند روسیه موجب شده است که در جریان همکاری و ورود به بازار روسیه و دستیابی به بازار قطعه یدکی روسیه نیز چینی‌ها گوی سبقت را از ایران ربوده و بازار قطعات موتورسیکلت روسیه را قبضه کنند.

محمودان در پایان با توجه به حرکت ناهماهنگ قطعه سازان موتورسیکلت در کشور خاطرنشان کرد: قطعه سازان موتورسیکلت امروز بدون وجود یک برنامه کلان و به صورت فردی در حال برنامه‌ریزی و تولید هستند. صنعت ما متاسفانه در حال رقابت با شرکت‌های بین المللی است که به صورت هماهنگ و بر اساس برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق عمل می‌کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید