نبض صنعت گزارش می دهد
سرپیچی تولیدکنندگان لوازم خانگی از شعار سال/گرانفروشی به جای مهار تورم

0
کارخانه لوازم خانگی
در حالی که امسال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، عملکرد تولیدکنندگان لوازم خانگی برخلاف این هدف است به طوری که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عمده شرکت های لوازم خانگی نسبت به افزایش قیمت تولیداتشان بدون اخذ مجوز اقدام کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مقام معظم رهبری امسال را با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند که نخستین اقدام در راستای تحقق این شعار، حفظ نرخ های قبلی محصولات و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالاهاست.

این در حالی است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت کارخانه ای لوازم خانگی بوده ایم به طوری که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، این رشد قیمت در مورد برخی محصولات بدون دریافت مجوز، در سامانه 124 (سامانه اعلام رسمی قیمتها) ثبت شده و برخی تولیدکنندگان نیز بدون درج قیمت در سامانه، نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام کرده اند.

ستاد تنظیم بازار مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده است

این در شرایطی است که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت می گوید: ستاد تنظیم بازار تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نکرده است.

به گفته وی، هرگونه افزایش قیمت تا پیش از اعلام نظر ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است.

لوازم خانگی
لوازم خانگی

اما این اظهارنظر سخنگوی وزارت صمت هم نتوانسته مانعی برای گرانفروشی کارخانه های لوازم خانگی شود و عرضه کالا با نرخ های جدید همچنان ادامه دارد.

درج قیمتهای غیرقانونی در سامانه سازمان حمایت

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار نبض صنعت در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان لوازم خانگی نسبت به بازگشت قیمت محصولاتشان اقدام کرده اند؟ گفت: خیر، قیمتها برنگشته و این در حالی است که سازمان حمایت نیز از شب عید تا به حال، تولیدکنندگان را به حال خود رها کرده است.

وی ادامه داد: مسئولان سازمان حمایت، قیمتهای قانونی لوازم خانگی را در سامانه 124 بارگذاری نمی کنند و در مقابل، کاسبان و فروشندگان را متهم گرانفروشی اعلام می کنند. در حالی که کارخانه ها قیمت را افزایش داده اند، وگرنه فروشندگان دنبال عرضه کالا با قیمت پایین هستند تا بازار و خرید و فروش هم رونق بگیرد.

پازوکی تصریح کرد: البته برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون دریافت مجوز، قیمت تولیداتشان را افزایش داده اند و سازمان حمایت نیز بدون توجه به مسئله، این نرخ ها را در سامانه بارگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: هر شرکتی که در سامانه سازمان حمایت، قیمتهای افزایشی جدید را درج کرده، بدون دریافت مجوز این کار را انجام داده است.

به گفته پازوکی، تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت محصولاتشان را بین 5 تا 20 درصد افزایش داده اند که این مسئله در مورد اکثر شرکتها به ویژه شرکتهای مطرح و بزرگ عملی شده است.

باید دید در نهایت، سازمان حمایت چه تصمیمی برای قیمت گذاری لوازم خانگی می گیرد و در سالی که با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده از گرانفروشی لوازم خانگی جلوگیری خواهد شد یا خیر؟

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید