تسهیل اسقاط در گرو واردات خودرو

0
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: واردات خودرو‌های کارکرده باعث تسهیل در امر اسقاط خودرو می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، بحث واردات خودرو‌های کارکرده از سال گذشته مطرح شد. به دنبال موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر پنج سال سخنگوی وزارت صمت گفت: هم اکنون واردات خودرو‌های دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.

متن مصوبه کمیسیون تلفیق به این شرح است:

به منظور توسعه حمل و نقل عمومی‏‌, تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری), انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودرو‌های با عمر کمتر از ۵ سال ثبت سفارش کنند.

اما این مصوبه مخالفانی داشت، میرسیلم یکی از نمایندگان مجلس در انتقاد از ورود خودرو‌های کارکرده اعلام کرد: در حالی خیابان‌های شهر‌های ایران انباشته از سواری شده و نتیجه آن ازدحام و راهبندان و تشدید آلودگی هوا است، چاره در اصلاح و تقویت ترابری عمومی است. چرا با تقدیم لایحه دو فوریتی برای تجویز واردات خودرو‌های مستعل، عوام فریبی و توقع آفرینی می‌شود.

سید امیر احمدی در واکنش به این پیام، گفت: از سال ۹۱ واردات خودرو انجام شد، بر اساس آمار در سال نود و یک, ۴۴ هزار و ۸۳۳ خودرو وارد کشور شد که در مقابل ۱۲۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو خارج شد، در سال نودو دو, ۶۶ هزار و ۱۲۷ خودرو خارج شد، اما ۷۸ هزار و ۷۶۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده بود، در سال ۹۳ که به دوران طلایی اسقاط خودرو در کشور معروف است ۱۰۳ هزار خودرو وارد، اما ۳۵۰ دستگاه خودرو از رده خارج شده بود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۳ حجم زیادی واردات خودرو انجام شد، اگر همان حجم از واردات تداوم داشت اکنون نه تنها میزان مصرف سوخت کاهش یافته بود بلکه این حجم از آلودگی هوا را هم نداشتیم. از سال ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شد تراکم خودرو‌های فرسوده، آلودگی هوا و میزان مصرف سوخت خودرو افزایش یافت به همین دلیل اکنون طبق آمار شرکت پالایش و پخش به زودی به یکی از واردکنندگان بنزین تبدیل خواهیم شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: خودرو‌های وارداتی یورو پنج هستند و ایزو اروپایی دارند که با مصرف سوخت پایینی تولید شده اند، اما خودرو‌هایی که اکنون تولید می‌شود نه تنها یورو پنج نیستند بلکه مصرف سوخت بالایی دارند.

پیش از این امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفته بود: در لایحه پیشنهادی وزارت صمت که با توجه به حذف مجوز واردات این خودرو‌ها در بودجه ۱۴۰۲ و با قید دو فوریت از سوی دولت تقدیم مجلس شد مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ حذف شده است.

وی گفت: در لایحه دولت همچنین تاکید شده امکان استفاده از استاندارد‌های کشور مبداء برای خودرو‌های وارداتی (کارکرده) با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور قابل پذیرش باشد.

مشاور وزیر صمت با اشاره به قید دو فوریت این لایحه افزود: در روند تصویب بودجه ۱۴۰۲ مشاهده شد نمایندگان مجلس نیز نگاه مثبتی برای واردات خودروی کارکرده دارند و از این رو انتظار می‌رود با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین نامه اجرایی آن در دولت تا یک ماه آینده شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

بیشتر بخوانید : تعادل عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ با واردات خودرو کارکرده

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد: بطور حتم بازار خودرو با واردات خودرو‌های وارداتی شاهد شکسته شدن قیمت‌های کاذب کنونی خواهد بود و از هم اکنون نیز کاهش قیمت‌ها اتفاق افتاده است.

گفتنی است؛ در لایحه دو فوریتی دولت با موضوع واردات خودرو کارکرده شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودرو‌ها به ویژه قیمت پایه آن‌ها (که قبلا در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرارا گرفته) حذف و یا اصلاح شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید