تورم صنعت غذا تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی

0
آرمان خالقی با بیان اینکه زمانی که قیمت خرید تضمینی گندم باید به گونه ای باشد که به صنایع دیگر لطمه نزند، افزود: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی بود و این مساله منجر شد تا روی قیمت تمام شده محصولات پایین دستی تاثیر بگذارد و اثر آن بر هزینه مصرف کننده نهایی یعنی مردم تحمیل شد.

به گزارش نبض صنعت، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استراتژی دولت برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزایش ضریب امنیت غذایی است، گفت: در شرایط کنونی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در ایران بالاست، زیرا کشاورزی در ایران صنعتی نیست و قیمت آن بالاتر از نرم های جهانی است..

آرمان خالقی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم باید به گونه ای باشد که به صنایع دیگر لطمه نزند، افزود: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی بود و این مساله منجر شد تا روی قیمت تمام شده محصولات پایین دستی تاثیر بگذارد و اثر آن بر هزینه مصرف کننده نهایی یعنی مردم تحمیل شد.

او با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید روی بهره وری تولید کار کند تا ضمن افزایش برداشت کیفیت محصول هم بالا برود، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی گندم را با خاک و … قاطی می کند و به دلیل اینکه دولت می خرد و روی کیفیت محصول نظارت نمی کند گندم بی کیفیت عرضه می کنند و در نهایت دلالان سود می کنند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر قیمت مواد اولیه صنایع غذایی با نرخ دلار تغییر می کند و امروز یکی از مشکلاتی که در تامین ارز برای ثبت سفارش وجود دارد طول زمان تخصص ارز کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : قیمت ارزی کالاهای یارانه‌ای ماهانه ابلاغ می‌شود

سال گذشته به واسطه حذف ارز ترجیحی بزرگترین تورم نسبت به سال های قبل تر در صنعت غذا به وجود آمد و دهک های پایین جامعه مصرف برخی کالاها را از سبد غذایی خود حذف کردند اما امسال دولت وعده کنترل تورم را داده است و حالا دوباره با موضوع افزایش قیمت های جهانی و تغییر نرخ تضمینی گندم احتمال بروز تورم جدید به صنعت غذای کشور وجود دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید