تایید و تکذیب سهمیه بندی برق صنایع/سیمان و فولاد گران می شوند؟

0
فولاد
فولاد

صنعتگران در حالی از سهمیه بندی برق مصرفی کارخانه ها خبر می دهند که این موضوع از سوی وزارت نیرو رد شده است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، اخیراً فعالان صنایع انرژی بر مانند سیمان و فولاد از نامه نگاری برقی ها با تولیدکنندگان و هشدار نسبت به مصرف بالای برق در کارخانه ها خبر داده اند.

طبق اعلام شرکت برق به چند شرکت فولادی، در صورتی که برق مصرفی فولادی ها بیش از سقف تعیین شده باشد، برق آنها قطع خواهد شد.

در عین حال، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان نیز در این مورد با بیان اینکه برای برق صنعت سیمان محدودیتی در تامین برق ایجاد کرده اند، گفت: چنانچه قطع برق صنعت سیمان تداوم داشته باشد تولید سیمان در زمستان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: وزارت نیرو از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب برای صنعت سیمان محدودیت ایجاد کرده است. آنها توانسته‌اند در شبانه روز فقط ۵۰ درصد برق تولیدکنندگان سیمان را تامین کنند.

وی توضیح داد: تنها مشکل تولیدکنندگان سیمان این است که نمی‌توانند روند کوره سیمان را متوقف کنند. از وزارت نیرو خواهش کردیم که برای عدم توقف فعالیت کوره محدودیت‌ها را اندکی کاهش دهد.

 

بیای از فعالان حوزه سنگ‌آهن و فولاد نیز در این خصوص گفت: گاز گروه ملی فولاد هم قرار بوده قطع شود. وزیر نفت پیش از این هشدار داده بود که در زمستان امسال، روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داریم.

در متن نامه نگاری انجام شده در مورد مدیریت مصرف برق صنایع آمده است: بر اساس اعلام ستاد پیک بار کشور و نیز هماهنگی صورت گرفته مابین وزارت نیرو و وزارت صمت مقرر گردیده است که مشترکین فولاد تحت پوشش شرکت برق منطقه ای تهران از روز ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ تا اطلاع ثانوی بر اساس جدول ذیل نسبت به رعایت سقف پیک بار مصرفی در طول ایام زمستان اقدام کنند.

در این شرایط سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که برق هیچ صنعتی از اول پاییز تاکنون در کشور قطع نشده است.
افزایش قیمت تولیدات با قطع برق کارخانه ها

تابستان امسال قطع برق کارخانه ها، روند تولید را کاهش داد و همین مساله باعث شد سیمان در بازار به شکل قابل توجهی گران شود. حال همچنان این سوال مطرح است که آیا قطع برق، تولید سیمان را در زمستان نیز کاهش خواهد داد؟ شیخان در این مورد معتقد است: هنوز قطع برق تاثیری در بازار سیمان نگذاشته است. چنانچه با وزارت نیرو درباره کاهش محدودیت‌ها به توافق برسیم و بتوانیم فعالیت یک کوره را راه‌اندازی کنیم تولید سیمان ادامه دارد، بنابراین تاثیر چندانی در افزایش قیمت‌ها ندارد.

وی ادامه داد: چنانچه قطع برق در زمستان تداوم داشته باشد و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، قیمت سیمان در بازار دو برابر می‌شود. اکنون قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی بدون احتساب ارزش افزوده در محل کارخانه ۲۵ هزار تومان است.

وی گفت: وزارت نیرو برای قطع برق صنعت سیمان مکاتبه‌ای با انجمن انجام نداده است. مکاتبات آنها با وزارت صمت بوده و ما از قطع برق واحدهای تولیدی سیمان بی‌اطلاع بودیم.

شیخان پیش‌تر گفته بود: در هشت ماه امسال کلینکر ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است. تولید سیمان هم به ۴۳ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹٫۳ درصد کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید