زمان صدور مجوز برای ترخیص کالا کوتاهتر شد

0
صدور مجوز برای ترخیص کالا در کوتاهترین زمان ممکن یک مصوبه قانونی است و همانگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرد دستگاه های مرتبط باید به مُرقانون تمکین کنند.

به گزارش نبض صنعت، وزیر اقتصاد در سفر به خوزستان بر به حداقل رساندن خواب کالاها در گمرکات تاکید کرده که این موضوع نه تنها درخواست یا دستور شخصی نیست بلکه صدور مجوز برای ترخیص کالا در کوتاه ترین زمان ممکن یک مصوبه قانونی است و همانگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده دستگاه های مرتبط باید به مُرقانون تمکین کنند.

بر اساس تصمیم پنجاه و چهارمین نشست هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ مقرر شد که کلیه دستگاه های استعلام شونده و یا صادرکننده مجوزهای فنی، ایمنی،‌ بهداشتی و قرنطینه ای برای ترخیص کالا از گمرکات کشور، از جمله وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و سازمان های ملی استاندارد ایران، انرژی اتمی ایران و حفاظت محیط زیست و سایر مراجع ذیربط موضوع مکلفند ظرف مدت حداکثر هفت روز کاری پس از قرار گرفتن استعلام گمرک در کارتابل متولی صدور مجوز، پاسخ نهایی استعلام را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.

همچنین در مورد محصولات وارداتی که از نظر دستگاه، پاسخ به استعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران به مدت زمان بیش از 7 روز مقرر نیاز دارد منوط به رعایت موارد زیر هستند:

۱ . تعداد درخواست های دستگاه استعلام شونده از ۱۰ درصد تعداد کل استعلامات (تعداد اظهارنامه ها) فراتر نرود.

۲ . صرفاً شامل موارد مرتبط با سلامت باشند که فهرست آنها از قبل اعلام و یا ادله آن توسط دستگاه استعلام شونده به صورت واضح در پاسخ به استعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شود.

۳ . گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ادله اعلام شده از سوی دستگاه استعلام شونده را اطلاع رسانی عمومی نماید.

۱ – ۲) چنانچه اقدامات و پاسخ به استعلامات مربوط به بند (۱ – ۱) مصوبه در موعد مقرر صورت نپذیرد؛ مورد، ثبت محور تلقی شده و مجوز (با وجود عدم ارائه پاسخ از سوی دستگاه استعلام شونده) صادر خواهد شد.
۱ – ۳) در صورتی که دستگاه های استعلام شونده در موعد مقرر ۷ روز،‌ درخواست تمدید ننمایند و کالا مطابق بند (۱– ۲) ترخیص شود؛ موضوع از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به مراجع نظارتی اعلام می شود تا نسبت به بررسی آن اقدام نمایند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید