عوامل کاهش صادرات سنگ‌ ایران

0
یک فعال معدنی گفت: به‌دلیل ضعف در صنعت فرآوری، شاهدیم عمده سنگ‌ های موجود در کشورمان به صورت خام و نیمه‌خام به دیگر کشورها صادر می‌شود و با چند برابر قیمت راهی بازارها می‌شود. همچنین آشنایی نداشتن با بازارهای جهانی عامل دیگر کاهش صادرات است.

به گزارش نبض صنعت، سیامک حاج‌سیدجوادی افزود: تجارت جهانی سنگ در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به سهم ۲.۲ میلیارد دلاری ترکیه از بازار جهانی، بیان‌داشت: این در حالی است که ایران در ذخایر سنگ و گروه آهک نخستین تولیدکننده جهان است و به لحاظ تعدد معادن و کیفیت محصول نیز بر ترکیه برتری دارد.

حاج‌سیدجوادی ادامه‌داد: پاندومی کرونا در چند سال گذشته یکی از دلایلی بود که سبب کاهش صادرات این محصولات شد، به طوری که از حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته اکنون به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات رسیده‌ایم.

وی درباره بازارهای مختلف صادراتی سنگ ایران، خاطرنشان‌کرد: ۹۰ درصد بلوک‌های تولیدی به چین و هند صادر می‌شود، همچنین نیمی از صادرات سنگ‌های بریده به این دو کشور بوده و بقیه آن به کشورهای همسایه و هم‌مرز ارسال می‌شود.

این فعال صنعت سنگ گفت: ۲۲ بازار هدف برای محصولات این بخش وجود دارد که مهمترین آنها اروپا است. امروز فرانسه بیش از ۳۵ درصد سنگ مورد نیازش را از ترکیه تامین می‌کند، در حالی که تولیدات کشورمان نسبت به ترکیه مزیت نسبی دارد و حدود نصف قیمت آنها تمام می‌شود.

وی اظهار داشت: عدم‌آشنایی با قیمت‌ها و بازار جهانی و ضعف زیرساختی به‌ویژه در موضوع فرآوری سنگ، ازجمله دلایل پایین بودن میزان صادرات است. به‌طوری که عمده صادرات ما به کشورهای همسایه هم مرز انجام می‌شود.

خرید سنگ ایران از سوی روس‌ها به ریال

حاج‌سیدجوادی یادآور شد: امروز روسیه به دلیل تحریم‌های غرب، بر محصولات تولیدی کشورمان تمرکز کرده است که فرصت خوبی برای توسعه صادرات است، با این وجود شاهدیم روس‌ها با پیدا کردن نمایندگانی از تاجیکستان، سنگ تولیدی ایران را به ریال و با قیمت‌های داخلی خریداری می‌کنند.

وی، همچنین به صادرات سنگ‌های گرانیت منطقه بیرجند به ایتالیا اشاره کرد که در این کشور فرآوری شده و با چند برابر قیمت به آلمان و دیگر بازارها فروخته می‌شود.

این فعال معدنی تاکید کرد: حضور در بازارهای جدید نیازمند حمایت‌های بیشتر است، این در حالی است که کشوری همچون ترکیه ۷۰ درصد هزینه های نمایشگاهی و حتی پول بلیت هواپیما را برای فعالان صنعت سنگ خود پرداخت می‌کند.

لزوم بازنگری طرح جامع تفضیلی سنگ

وی، طرح جامع تفضیلی سنگ را بزرگترین مشکل این صنعت معدنی برشمرد و گفت: این طرح کاربردی نیست و نمی‌تواند مبنای کار قرار بگیرد و باید از سوی انجمن سنگ ایران و ایمیدرو مورد بازنگری قرار بگیرد.

بیش از ۶ هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که زمینه اشتغال به کار حدود ۶۰۰ هزار نفر را به وجود آورده است.

سالیانه به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن سنگ تزئینی در کشور استخراج می‌شود، با این حال نیزان تولید هیچ‌گاه از ۱۵ میلیون تن فراتر نرفته است.

عمده سهم فروش محصولات این صنعت در داخل کشور است و سالیانه به‌طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات داشته است. این در حالی است که ترکیه با دارا بودن ذخایر سنگ تزئینی همانند ایران و با تنوع سنگ کمتر، سالیانه بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از محل صادرات این محصولات ارزآوری دارد.

بهرام شکوری رییس انجمن سنگ ایران معتقد است: قابلیت پنج میلیارد دلاری صادرات سنگ تزئینی وجود دارد.

وی بر لزوم توجه به بازارهای خارجی و توسعه صادرات به عنوان راهکار نجات این صنعت تاکید دارد.

در این دوره از نمایشگاه ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از ۶ کشور چین، روسیه، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات خود پرداختند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید