سهم صنعت از اشتغال ۳۳.۶ درصد شد

0
صنعت، تولید، کارخانه
سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نبض صنعت، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۰ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) ، ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹  درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) تغییری نداشته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ساله و بیشتر در سال ۱۴۰، برابر با ۲۳میلیون و ۷۱۶هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۲۶۸هزار نفر افزایش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش های صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۴.۸ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

اشتغال بخش کشاورزی حدود ۸۳۰ هزار و ۱۵۵ نفر و اشتغال در بخش صنعت حدود  ۱میلیون و ۴۱هزار و ۸۰۹ نفر و اشتغال بخش خدمات حدود  ۶میلیون و ۲۲۳هزار و ۱۵۹ نفر هستند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۶ساله حاکی از آن است که ۲۲.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۴۰۱بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد که ۱۶.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان ۰.۲درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید