آیا فولاد گران می شود؟

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد

محدودیت تامین برق صنایع و احتمال جریمه یا محاسبه نرخ انرژی مصرفی با ارقام بیشتر، هزینه تولیدات صنعتی را افزایش خواهد داد. آیا این اتفاق باعث گران شدن این محصولات خواهد شد؟

به گزارش نبض صنعت، مدتی است که نامه نگاری شرکت برق با برخی صنایع در مورد لزوم مدیریت مصرف برق و احتمال قطع برق آنها در اثر مصرف بیش از حد، اعتراض فعالان صنعتی را در پی داشته است.

برخی تولیدکنندگان، محدودیت تامین برق را عاملی برای کاهش تولید خود و در نتیجه افزایش قیمت محصولاتشان می دانند.

در این مورد محمد احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد معتقد است: درست است که در ایران هزینه انرژی نسبتا ارزان است اما هزینه‌های تامین مالی در کشور بسیار گران‌تر از بقیه دنیا و چند برابر کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن است.

وی ادامه داد: تولید هر کیلو فولاد، تقریبا ۱۲۰۰ تومان هزینه گاز و برق دارد و این رقم بین ۸ تا ۱۰ درصد هزینه‌های کلی ماست.

احرامیان افزود: شرایط اقتصادی ایران را باید به صورت یک بسته دید. اگر قرار بر مقایسه باشد، باید همه عوامل تولید را مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: سودآوری زنجیره فولاد نکته‌ مغفولی دارد. سود شرکت‌های فولادی و معدنی حاصل شرایط و تصمیمات مدیران نیست. این کارخانه‌ها و معادن با دلار ۲۰۰۰ تومانی و ۳۰۰۰۰ تومانی ایجاد شدند. اگر همین الان بخواهیم با دلار ۳۰ هزار تومانی این معادن و کارخانه‌ها را بسازیم، همه زیان‌ده می‌شدند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید