چرا بازار خودرو همپای افت دلار نریخت؟/قدرت چانه زنی مشتریان بالا رفت

0
بازار خودرو

با وجود کاهش قیمت دلار در بازار، عرضه کم خودروسازان مانعی برای افت قیمت خودرو به اندازه کاهش نرخ ارز شده است، هرچند در این شرایط نیز خریداران از قدرت بیشتری برای چانه زنی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، هرچند طی روزهای اخیر قیمت دلار از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار تومان رسیده اما بازار خودرو کاهش قیمت مورد انتظار را تجربه نکرده است. فعالان بازار خودرو معتقدند دلیل اصلی این مسئله، پایین بودن عرضه خودروسازان به بازار است.

در این شرایط هرچند چشم اندازه کاهش قیمت ارز باعث شده تا برخی فروشندگان برای فروش خودروی خود عجله داشته باشند اما در مقابل، خریداران همچنان دست نگه داشنه اند و منتظره کاهش دوباره قیمت ها در بازار هستند که این مسئله قدرت چانه زنی خریداران را افزایش داده است.

در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده است در حالی که قرار بود این خودروها یک ماه پیش و در پی صدور مجوز افزایش قیمت کارخانه، تکمیل و روانه بازار شوند که این اتفاق نیفتاد. در نهایت، نهادهای نظارتی وارد عمل شدند و مدیران ایران خودرو و سایپا برای توضیح در این مورد به سازمان بازرسی احضار شدند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به نبض صنعت گفت: در حال حاضر بازار خودرو به یک بازار مصرفی تبدیل شده و تقاضای کاذب برای خرید وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در واقع واسطه گری نسبت به یک سال قبل کمتر شده است و همین مسئله می‌تواند به واقعی شدن قیمت ها در بازار کمک کند اما عرضه پایین خودرو سازان مانعی برای کاهش قیمت قابل قبول در بازار خودرو شده است. 

 وی با بیان اینکه بالابودن عرضه خودروسازان می توانست فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو را کاهش دهد، تصریح کرد: کم بودن عرضه خودرو از سوی خودروسازان طی چند ماه اخیر باعث تشدید التهاب در بازار خودرو شده و این شرکت ها نبود برخی قطعات را دلیل این مسئله عنوان می‌کنند.

به گفته موتمنی، در حال حاضر بازار خودرو آرام است و معامله خاصی در این بازار صورت نمی‌گیرد.

جدیدترین قیمت خودروها در بازار

به گزارش نبض صنعت، در حال حاضر هر دستگاه پژو ۴۰۵ مدل اس ال ایکس در بازار با قیمت 314 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود که با افت قیمت 4 میلیون تومانی نسبت به هفته قبل همراه است.

همچنین هر دستگاه پژو پارس ساده با افت ۵ میلیون تومانی نسبت به هفته قبل با قیمت ۲۷۷ میلیون تومان به خریداران عرضه می شود.

 در مورد پژو ۲۰۷ دنده ای نیز باید به کاهش قیمت ۸ میلیون تومانی این خودرو طی یک هفته اخیر اشاره کنیم. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۳۷۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ 2 نیز در یک هفته اخیر ۴ میلیون تومان کاهش داشته و به ۲۶۹ میلیون تومان رسیده است. سمند ال ایکس نیز کاهش قیمت 4 میلیون تومانی را طی روزهای اخیر تجربه کرده و حالا با قیمت ۲۵۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت رانا پلاس نیز با افت ۳ میلیون تومانی نسبت به هفته قبل، امروز به قیمت ۲۷۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

در مورد قیمت سایپا ۱۱۱ نیز باید به افت ۲ میلیون تومانی طی روزهای اخیر اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان معامله می شود. قیمت سایپا ۱۳۱ نیز در بازار ۱۶۸ میلیون تومان است که با کاهش ۲ میلیون تومانی نسبت به روزهای قبل همراه بوده است.

 امروز تیبا صندوقدار با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان به مشتریان عرضه شد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است. در مورد تیبا هاچ بک پلاس نیز باید به افت قیمت ۴ میلیون تومانی این خودرو در بازار و عرضه آن با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان اشاره کنیم.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر در بازار خودرو قیمت ها متغیر است و خریداران می توانند با چانه زنی بیشتر خودروی مورد نظر خود را ۲ تا ۳ میلیون تومان زیر قیمت نیز خریداری کنند.

 انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید