دولت از دخالت در فروش خودرو دست بکشد

0
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به تبعات حضور دولت در بازار خودرو، خواستار تغییر سیاست دولت درخصوص قیمت‌گذاری و فروش خودرو شد.

به گزرش نبض صنعت، منصور منصوری گفت: اگر دولت از قیمت‌گذاری دستوری و فروش‌های تکلیفی به خودروسازان کنار بکشد،‌ به تدریج عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و خودروسازان برای دستیابی به بازار فروش بهتر ناگزیر به فروش اقساطی خواهند شد؛ شرایطی که مسلما به نفع بسیاری از خریداران واقعی بازار است.

وی به تاکید وزارت صمت مبنی بر فروش تمام محصولات سواری خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه اشاره کرد و افزود: زمانی که فروش و عرضه خودرو به چارچوب و کانال مخصوصی محدود می‌شود، بازار خودرو از مسیر درست و منطقی خود خارج می‌شود وحالا با سیاست وزارت صمت علاوه بر خودروهای داخلی، خودروهای مونتاژی و نسبتا لوکس هم باید از این کانال عرضه شوند.

 برگ برنده سامانه فروش برای تازه‌واردها 

منصوری در ادامه اظهار داشت: سیاست وزارت صمت در ایجاد سامانه یکپارچه و الزام به عرضه تمام خودروهای داخلی و مونتاژی در این سامانه موجب شده است که برخی خودروهایی که برای اولین بار توسط بعضی از شرکت‌ها عرضه می‌شوند، به لطف سامانه یکپارچه وزارت صمت و بدون هیچ هزینه‌ای در بازار معرفی و تبلیغ شوند.

وی افزود: درحال‌حاضر سامانه فروش وزارت صمت تبدیل به محلی برای تبلیغ شرکت‌های کوچک و گمنام در بازار خودرو شده است. درحالی‌که این شرکت‌ها برای معرفی محصولات خود باید متحمل هزینه زیادی می‌شدند تا در این بازار راکد و بی‌مشتری، بتوانند در این سطح وسیع معرفی شوند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این‌که شرایط فروش خودرو بسته به نوع خودرو و مشتری باید متفاوت باشد، اضافه کرد: وزارت صمت باید در عرضه خودروها از مسیر سامانه فروش تفکیک قائل شود؛ این‌که یک سامانه ایجاد شود و از این طریق، طرح‌های مختلفی برای مادران و جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده دنبال شود، نه‌تنها اهداف دولت در ساماندهی بازار را محقق نمی‌کند، بلکه بیش از همه به دلالی در بازار خودرو دامن زده می‌زند.

لزوم تسهیل‌گری سریع وزارت صمت در جهت تولید و افزایش تیراژ

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو همچنین بر واگذاری مدیریت فروش به خودروسازان و پرهیز از فروش‌های تکلیفی تاکید کرد و گفت: درصورتی‌که مدیریت فروش در اختیار خودروساز باشد، شرکت‌ها به‌واسطه نمایندگی‌های فروش خود اطلاع‌رسانی بهتری در زمینه برنامه‌هایشان خواهند داشت و ارتباط بهتری نیز با متقاضیان برقرار خواهند کرد.

وی همچنین خواستار سیاست‌گذاری سریع وزارت صمت جهت تسهیل‌گری تولید و افزایش تیراژ شد و گفت: انتظار می‌رود در شرایط کنونی، وزارت صمت هرچه سریع‌تر سیاست تسهیل‌گری تولید و افزایش تیراژ را به‌درستی اجرایی کند و با همراهی خودروسازان و واگذاری مدیریت فروش محصولاتشان به آن‌ها، از نارضایتی به‌وجودآمده خریداران در این مقطع بکاهد.

منصوری در پایان ضمن تاکید بر پی‌گیری مسیر منطقی‌شدن قیمت خودرو، تصریح کرد: درصورتی‌که قیمت خودرو منطقی شود، اختلاف قیمت بازار و خودروساز از بین خواهد رفت و زمانی می‌رسد که محصولات خودروسازان به‌صورت اقساطی عرضه خواهد شد؛ مسیری که به‌طور قطع برای خودروساز، قطعه ساز و مصرف‌کننده روزگار بهتری را رقم خواهد زد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید