افزایش نرخ گاز صنایع داد فولادکاران را درآورد

0
بعد از اعتراض سهام‌داران خرد و صنایع پتروشیمی نسبت به تصمیم دولت مبنی بر افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع، این بار تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن نسبت به پیامدهای افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان، مثل از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد هشدار دادند و خواستار بازنگری در این تصمیم شدند.

به گزارش نبض صنعت، از حدود دو هفته پیش گزارش‌هایی از افزایش نرخ خوراک خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع منتشر شد. موضوعی که اعتراضات فعالان بخش پتروشیمی را به دنبال داشت و آن‌ها نسبت به احتمال ورشکستگی و تعطیلی صنایع پتروشیمی هشدار دادند. هرچند علاوه بر اعتراضات تولیدکنندگان، وضعیت سهام‌داران خرد که قربانی رانت اطلاعاتی این تصمیم شدند هم باعث انتقاد از تصمیم هیئت دولت شد.

اما حالا نوبت به اعتراض فعالان معدنی و صنعتی هم رسیده است. تا جایی که شورای آهن و فولاد طی نامه‌ای به عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به گرانی ۱۰۰ درصدی نرخ گاز صنعت فولاد اعتراض کردند و نسبت به احتمال از بین رفتن مزیت نسبی تولید فولاد در ایران هشدار دادند.

شورای آهن و فولاد در این نامه نسبت به پیامدهای افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان، مثل از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد هشدار دادند و خواستار بازنگری در این تصمیم شدند.

بر اساس این نامه انرژی یکی از مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران است و فرآیند تولید فولاد کشور با اتکا به وجود منابع سرشار گاز طبیعی، بر خلاف سایر کشورهای تولید کننده فولاد که به روش کوره بلند و استفاده از انرژی زغال سنگ تولید می‌کنند، با تکنولوژی احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی پایه گذاری شده است. اما در سال‌های اخیر با افزایش مستمر نرخ گاز این مزیت نسبی به تدریج از دست رفته و چنانچه دو برابر شدن تعرفه گاز صنعت فولاد مطابق مصوبه هیئت وزیران اعمال شود بسیاری از شرکت‌های تولیدی را با بحران مواجه می سازد.

در این نامه تاکید شده که با اعمال تعرفه جدید و ۳۰ برابر شدن نرخ گاز در چهار سال گذشته نه فقط مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملاً از بین می‌رود، بلکه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان ده، دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.

نویسندگان این نامه همچنین سوالاتی در این نامه مطرح کرده‌اند؛ از جمله اینکه بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیاء مستقیم، حدود ۶۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده و چرا بر خلاف قانون بودجه، نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟

رئیس انجمن سنگ آهن ایران، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

افزایش نرخ گاز صنایع باید تدریجی باشد

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: هر گونه افزایش هزینه‌ حامل‌های انرژی بر قیمت تمام‌شده واحدهای تولیدی اثر مستقیم خواهد داشت. برای افزایش تولید انتظار می‌رود بخش حاکمیتی از تولید حمایت کند. شنیده‌ها حاکی از این است که در مواردی قطع و وصل شدن گاز برای واحدهای تولیدی مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه در صورت تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت گاز، این افزایش باید تدریجی و با زمان‌بندی باشد، تصریح کرد: افزایش ناگهانی قیمت اثر خوبی بر بازار نخواهد داشت. هر گونه افزایش حامل‌های انرژی در بازار اثر آنی دارد. در حال حاضر در همه حوزه‌ها این کشش وجود ندارد که قیمت‌ها متغیر باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد پیشنهاد کرد که به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دولت از واحدهای تولید حمایت کند تا با به روزرسانی کارخانه‌ها و استفاده از تکنولوژی و روش‌های جدید در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

رستگار با بیان اینکه هرگونه تغییر در قیمت تمام شده کالا، اثر سریع بر فروش صادرات کالا دارد، گفت: برخی کشورها برای حفظ بازار خود تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند. بنابراین تولیدکنندگان باید خودشان را با شرایط تطبیق بدهند تا بتوانند در بازار صادراتی رقابت کنند. چراکه اگر قیمت کالاها افزایش یابد ممکن است بازارهای صادراتی از دست برود.

بیشتر بخوانید : جایگاه هفتم ایران در تولید فولاد جهان

وی همچنین با بیان اینکه در زنجیره گروه‌هایی هستند که نسبت جزئی دارند، اما اثر بزرگ در توازن بازار دارند، تصریح کرد: بخشی از کالای تولیدی این واحدها از نوسان قیمت در بازار جلوگیری می‌کند و منجربه ایجاد آرامش در بازار باشد. البته همیشه هم آسیب اول از افزایش هزینه‌ها، به واحدهای کوچک‌ می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پایان گفت: پیشنهاد تولیدکنندگان این است که قبل از تصمیم‌گیری، همه جوانب در نظر گرفته شود و وقتی به این نتیجه رسیدیدم که باید نرخ گاز یا سایر حامل‌های انرژی افزایش یابد، این افزایش به صورت تدریجی و با بررسی دقیق انجام شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید