فرصت اجرای الزامات برچسب‌گذاری پیش‌ بسته‌بندی‌ها تا دی امسال

0
سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: تولیدکنندگان تا دی ماه امسال فرصت دارند نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم به‌منظور رعایت استاندارد الزامات برچسب‌گذاری پیش‌بسته‌بندی‌ها و درج وزن خالص بر روی بسته‌بندی محصولات خود اقدام کنند.

به گزارش نبض صنعت، علی مالکی افزود: بر اساس استانداردهای شماره ۱۶۳۸۱ کمیت فراورده ها در بسته‌بندی ها و ۲۱۷۵۹ الزامات برچسب‌گذاری پیش بسته‌بندی ها که آذر پارسال در شورای عالی استاندارد تصویب شد، تولیدکنندگان نمی‌توانند وزن محصول تولیدی را با کمینه یا بیشینه (تلُرانس) بر روی بسته‌بندی درج کنند و فقط باید وزن خالص بر روی کالا درج شود.

وی با بیان اینکه آگهی رسمی مربوط به این استانداردها در اواخر فروردین امسال منتشر شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس تولیدکنندگان تا ۹ ماه پس از آن یعنی دی ماه امسال فرصت دارند که خطوط تولیدی و بسته‌بندی‌های خود را متناسب با این استانداردهای اجباری منطبق کنند.

مالکی با اشاره به اینکه پس از این تاریخ اگر وزن خالص محصول بر روی بسته‌بندی درج نشود، طبق ضوابط با آن برخورد خواهد شد، اضافه کرد: لازم است تولیدکنندگان در این فرصت نسبت به تولید و استفاده از بسته‌بندی‌های جدید که بر روی آن وزن خالص درج شود، اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر درباره این استانداردها به مردم، تصریح کرد: اجرای این استانداردها به کاهش کم فروشی کمک بسیاری خواهد کرد هرچند از زمان اجباری شدن آن از سال گذشته نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش کم فروشی داشته است.

مالکی با بیان اینکه اجرای ۲ استاندارد مذکور و حذف رواداری ( اضافه و منهای وزن) از روی بسته‌بندی محصولات با هدف جلوگیری از برخی سوء استفاده ها و کم فروشی و رعایت حقوق مصرف کنندگان انجام می شود، افزود: سازمان ملی استاندارد فقط نسبت به تطابق وزن درج شده و با وزن داخل بسته‌بندی اقدام می کند و مباحثی مانند قیمت‌گذاری با نهادهای دیگر است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی بر روی بسته‌بندی ها رواداری درج می‌شد ممکن بود برخی فقط از حد کمینه آن استفاده کنند که مقدار آن در میزان تولید زیاد، قابل توجه می‌شود.

بیشتر بخوانید : تولیدکنندگان حداکثر و حداقل وزن را حذف می‌کنند

وی همچنین با بیان اینکه اندازه گیری و انطباق وزن خالص محصولات بسته‌بندی شده توسط معیارهای استاندارد و با توجه به مسائلی مانند نوع محصول آن انجام می شود، گفت: از زمان تصویب استانداردهای کمیت فراورده‌ها در بسته‌بندی ها و الزامات برچسب گذاری پیش بسته‌بندی ها، از واحدهای تولیدی نمونه برداری صورت می گیرد تا مشخص شود که آیا این الزامات را رعایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اِحراز کم فروشی بحث تخصصی است، اضافه کرد: طبق ماده ۱۷ قانون توسعه نظام استاندارد موظفیم برخی تخلف ها را اطلاع رسانی عمومی کنیم.

مالکی با بیان اینکه در برخی از موارد کم فروشی، تولیدکنندگان به الزامات آن اِشراف نداشتند، اظهار داشت: اغلب موارد کم فروشی به عدم رعایت میزان میانگین وزن باز می‌گردد.

وی همچنین گفت: برخی از تولیدکنندگان مسائل و چالش‌های خود را در ارتباط با اجرای این استانداردها و الزامات به ما گفته اند و ما آنها را به سازمان ملی استاندارد منتقل کردیم تا تدابیر لازم برای رفع آنها انجام شود.

تلرانس (Tolerance) یا رواداری در صنعت و مهندسی به میزان تفاضل بزرگترین و کوچکترین اندازه مجاز قطعه‌کار گویند. تلرانس در واقع نشان می دهد که چه ابعادی برای یک قطعه قابل قبول است.

در استان اصفهان حدود چهار هزار و ۴۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ پروانه استاندارد اجباری و سایر آنها تشویقی است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید