دیروز و امروز به دلیل تعطیلی اغلب بنگاههای خرید و فروش خودرو در سطح کشور و تعداد اندک معاملات، میزان تغییرات قیمتی نیز بسیار پایین گزارش میشود. البته تصویب واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت در دو روز پیش میتواند از هفته آینده یک شوک کاهش قیمتی دیگر برای بازار خودرو به ارمغان بیاورد.
به گزارش نبض صنعت، یک کارشناس صنعت و بازار خودرو در واکنش به آمارهای وزارت صمت مبنی بر این که قیمت خودرو ۳۵ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت ماشین در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد خودرو هم تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ۴۵ درصد نه، ولی تا ۳۵ درصد و یا به صورت میانگین ۲۵ تا ۳۵ درصد قیمت خودرو افت کرده است.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو در خصوص صحبتهای مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت مبنی بر این که افزایش تولید و شفافسازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه، موجب شده قیمت خودرو در بازار کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی داشته باشد، گفت: ارزان شدن ۴۵ درصدی قیمتها برای همه خودروها صدق نمیکند، شاید یکسری از خودروها که به شدت حباب بیخودی در بازار پیدا کرده بودند و به قیمت غیرمنطقی رسیده بودند که به خاطر جدید عرضه شدن و یا کمبود عرضه آنها بود، بله این خودروها حباب قیمتیشان ۳۰ تا ۴۰ درصد هم شکسته شد. برای خودروهای دیگر که پرتیراژ و تولید انبوده بودند این موضوع شاید یک مقدار کمتر باشد.
صدرایی افزود: گفتاردرمانی و خبردرمانی در بازار مبنی بر این که واردات خودروهای دست دوم را داریم آزاد میکنیم، قیمتگذاریهای دستوری اخیر در بازار خودرو و همچنین انتشار یکسری اخبار سیاسی که حاکی از توافق و مذاکره بود در کنار اخبار صنعت خودرو سبب شد تا قیمت خودرو در بازار تا حدودی کاهش پیدا کند. البته این کاهش در مقایسه با حباب قیمتی است که دیگر به طنز تبدیل شده بود و مثلا قیمت پژو ۲۰۷ به یک میلیارد رسیده بود.
وی ادامه داد: این حباب حالا یک مقدار کاهش پیدا کرده و قیمت ماشین در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد خودرو هم تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: مسئله مهم این است که کاهش قیمتها چقدر دوام و بقاء خواهد داشت، آیا میتواند دوام داشته باشد یا با تغییر پارادایمهای اقتصادی و عدم تحقق واردات خودرو (به میزانی که در جامعه انتظار وجود دارد که انبوه وارد میشود و قیمتها میشکند) دوباره این روند برعکس خواهد شد.
قیمت خودرو دیروز و امروز یک روز آرام و به دور از تلاطم را پشت سر میگذارد. بهای اکثر محصولات بدون تغییر مانده و تعدادی دیگر، افزایش یا کاهش اندکی تجربه کردند. اکثر خودروها در ثبات کامل قیمتی معامله شدند و برخی دیگر، افت و خیز بسیار کمی را تجربه کردند.
دیروز و امروز به دلیل تعطیلی اغلب بنگاههای خرید و فروش خودرو در سطح کشور و تعداد اندک معاملات، میزان تغییرات قیمتی نیز بسیار پایین گزارش میشود. البته تصویب واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت در روز گذشته میتواند از هفته آینده یک شوک کاهش قیمتی دیگر برای بازار خودرو به ارمغان بیاورد.
قیمت خودروهای داخلی
اکثر محصولات داخلی وضعیت ثابتی را پشت سر گذاشتهاند. هرچند قیمت خودرو در برخی موارد از افزایش و کاهش اندکی برخوردار بود.کوئیک دندهای S با مدل ۱۴۰۲ جزو معدود هاچبکهای شرکت سایپا به شمار میرود که نسبت به روز گذشته با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت همراه بود.پژو ۲۰۷i اتوماتیک با مدل ۱۴۰۰ نیز از دیگر هاچبکهای پرطرفدار بازار بوده که با پنج میلیون تومان افزایش، با نرخ ۶۷۵ میلیون تومانی معامله میشود.
سمند سورن پلاس، جزو محصولاتی محسوب میشود که بیشترین کاهش قیمت بین خودروهای داخلی را داشته است. این سدان ایران خودرو با ۱۰ میلیون تومان افت قیمتی از ابتدای روز، با قیمت ۵۶۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.تارا اتوماتیک که سدان لوکس ایران خودرو است، تنها با یک میلیون تومان کاهش، با نرخ ۷۷۰ میلیون تومان معامله میشود.
قیمت خودروهای مونتاژی
قیمت خودروهای مونتاژی، وضعیت بسیار آرامتری نسبت به داخلیهای بازار دارد. جک J۴ کرمان موتور از ابتدای هفته تقریباً هیچ تغییری نداشته و با همان نرخ ۷۲۰ میلیون تومانی در حال خرید و فروش است.
امویام X۲۲ PRO از ارزانترین کراساوورهای بازار، با پنج میلیون تومان کاهش نسبت به روز چارشنبه، کانال ۹۵۰ میلیونی را از دست داد و به نرخ ۹۴۵ میلیون تومان رسید.
فیدلیتی پرایم ۵ نفره اما بر خلاف X۲۲ PRO، حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان معامله میشود.
لاماری ایما که یکی از پرنوسانترین محصولات مونتاژی حال حاضر بازار شمرده میشود، تغییری نداشته و با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
بازار خودرو تحت تاثیر شوکهای خبری از جمله آغاز واردات از یک سو و کاهش تیراژ خودروهای داخلی از سوی دیگر، دچار یک سردرگمی کامل شده و توانایی ادامه دادن یک روند خاص را از دست داده است. همانطوری که از هفتههای قبل شاهد هستیم، روزهایی که افزایش قیمت خودرو به چشم میخورد، یک روز یا چند روز بعدتر با افت قیمتی همراه بود.
بنابراین وضعیت فعلی بازار رکودی است و تا مشخص نشدن روند دلار و واردات قطعی، نمیتوان روند خاصی برای بازار خودرو متصور شد.
انتهای پیام