قوانین سخت‌گیرانه در بخش معدن، رانت زاست

0
معدن در برنامه هفتم
عضو هیئت‌مدیره انجمن مس وضع قوانین خلق‌الساعه معدنی توسط اشخاص ناآگاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش مطرح كرد و گفت: همین قوانین سخت‌گیرانه برای یك عده رانت ایجاد كرده است.

به گزارش نبض صنعت، احمد مشكانی  درباره چالش‌های اكتشاف در معدن اظهار كرد: كشور ما از نظر جغرافیایی و زمین‌شناسی در منطقه بسیار بااهمیتی قرار گرفته به‌طوری‌كه به‌عنوان یك كشور معدنی در كل جهان شناخته شده است.

وی با اشاره به اینكه كشور ایران از نظر نفت و گاز و منابع معدنی جزو برترین كشورهای جهان است افزود: قوانین معدنی در گذشته به‌خوبی طراحی و نوشته شدند و نشان می‌دهد كه اشخاص باسواد و باتجربه آن را نوشتند؛ اما به‌مرورزمان، افرادی كه فكر می‌كردند آگاه هستند قوانین را تغییر دادند و اصرار داشتند كه این قوانین به نفع جامعه و مكتشف است كه این اتفاق هم نیفتاد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن مس، وضع قوانین خلق‌الساعه توسط اشخاص ناآگاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش مطرح كرد و گفت: همین قوانین سخت‌گیرانه برای یك عده رانت ایجاد كرده است و از طرف دیگر، قدرت اكتشاف هم در ایران سال‌به‌سال كاهش پیدا می‌كند كه دلیلش تورم، وضع قوانین خلق‌الساعه و مانع‌تراشی ارگان‌های وابسته است.

مشكانی تصریح كرد: ماشین‌آلات در بخش معدن كاملاً تخصصی و نیازمند تكنولوژی خاص و برتر است كه ما فكر می‌كنیم خودمان باید به همه این تكنولوژی برسیم درحالی‌كه كشورهایی مانند سوئد و آلمان حدود صدسال است كه فقط روی آلیاژهای این ماشین‌آلات كار می‌كنند.

وی افزود: ممنوعیت ورود ماشین‌آلات معدنی به كشور باعث شده كه ما از ماشین‌آلات مستهلك با مصرف سوخت بالاتر و با هزینه تعمیرات بسیار بالا استفاده كنیم و در این میان، قاچاق هم افزایش پیدا كرد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن مس اظهار كرد: در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی روزبه‌روز از نظر حجم كاری و سرعت و عملكرد ارتقا پیدا می‌كنند تا قیمت استخراج كه در دنیا یك دلار است ثابت بماند؛ چون در غیر این صورت ضرر می‌كنند.

مشكانی درباره معدن‌كاری فراسرزمینی گفت: ما از نظر دانش فنی در حوزه معدن‌كاری فراسرزمینی هیچ مشكلی نداریم؛ اما متأسفانه اعتبار لازم و ضمانتی برای حفظ سرمایه، سرمایه‌گذاران در كشور مقصد وجود ندارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید