عملکرد دولت سیزدهم در صنعت خودروسازی

0
ایران خودرو
دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در راستای تحقق اهداف، موفق شده در حوزه صنعت خودرو علاوه بر صفر کردن خودروهای ناقص پارکینگ‌ها و برداشتن گام موثر “تولید عبور مستقیم خودرو” در کشور، تجربه سال ۱۳۹۳ را تکرار کرده و بیشترین رشد تولید خودرو طی ۱۲ سال اخیر را ثبت و در رتبه ۱۴ جهان قرار گیرد.

به گزارش نبض صنعت، برنامه‌ها و عملکرد دولت سیزدهم طی دو سال فعالیت خود در قالب هفت سرفصل تعریف شده که یکی از آن‌ها بررسی رشد تولید و اشتغال در عمر دو ساله دولت و بیانگر جهت‌گیری دولت در راستای تحقق اهداف و وعده‌های خود است.

یکی از اولویت‌های دولت مردمی در دوسال ابتدایی فعالیت خود، رشد تولید و اشتغال با محوریت وزارتخانه‌ صنعت، معدن و تجارت در کشور بوده است که بر اساس آن مهمترین اقدام و دستاورد دولت در این خصوص در صنعت خودرو را می‌توان جمع کردن خودروهای ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان و اجرای طرح تولید خودروهای عبور مستقیم دانست.

خودروسازان ازابتدای سال گذشته همزمان با افزایش تولید، در جهت تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها گام برداشته و تولید کامل و به صورت عبور مستقیم را باب کردند؛ به گونه‌ای که از ابتدای خرداد ماه سال ۱۴۰۱، دیگر خودروی ناقصی در سایت‌های خودروسازان تولید نشد و همه خودروها از خط تولید وارد مرحله فروش و تجاری‌سازی شده‌اند.

در ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تکمیل و تحویل مشتریان شد.

تکمیل ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در کنار ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱

بر اساس آمار، یک میلیون و ۲۴۲ هزار دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید و ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در بهار سال گذشته تکمیل شد.

 میزان رشد تولید و تکمیل خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹ درصد برآورد شده است.

بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ است؛ با این تفاوت که بخشی از تولیدهای دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۳۹۳ مربوط به مونتاژ محصولات CKD (واردات قطعات منفصله و تولید خودرو در داخل) بوده است.

گفتنی است که علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، ایران رتبه ۱۴ تولید خودرو در دنیا را در سال ۲۰۲۲ میلادی کسب کرده و در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان، بیشترین رشد تولید را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است.

طبق آمار، با شروع تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهیانه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با تولید بالغ بر ۱۳۳ هزار دستگاه بوده است.

در سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۷۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید و حدود ۱۰۵ هزار خودروی ناقص تکمیل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۳۶ درصد رشد را نشان می دهد.

در مجموع دستاورد دو سال ابتدایی دولت مردمی در تولید خودروی سواری رقمی بالغ بر یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۴۸ دستگاه ثبت شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید