دلیل گرانی تایر چیست؟

0
رئیس انجمن صنعت تایر ایران اظهار كرد: بخشی از افزایش نرخ تایر به‌ واسطه كاهش تولید است اما بخش بزرگتر آن ناشی از افزایش تقاضای كاذب است یعنی بخشی از مردم الان نیاز به تایر ندارند ولی تایرها را خریداری می‌كنند.

به گزارش نبض صنعت، جمال میرزایی رئیس انجمن صنعت تایر ایران درباره گرانی تایر و لاستیك اظهار كرد: روند تولید تایر در سه ماه اول خیلی خوب و روبه‌رشد بود و تولید نسبت به سال قبل افزایش پیدا كرده اما در دو ماه بعدی به دلیل عدم تأمین به‌موقع ارز، تأمین مواد به‌سختی انجام شد.

وی افزود: از طرف دیگر، افزایش تقاضا به دلیل نرخ بازار آزاد باعث شد كه اتفاقات ناخوشایندی در بازار تایر رخ دهد.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران متذكر شد: اگرچه گشایش‌هایی توسط بانك مركزی در حوزه ارزی ایجاد شده اما هنوز به مقدار ارز موردنیاز صنعت تایر نرسیدیم و با وعده‌هایی كه داده شده امیدواریم تا هفته‌های آینده به میزان ارز موردنیاز این صنعت دسترسی پیدا كنیم.

میرزایی با اشاره به افت تناژ در هفته‌های اخیر، اظهار كرد: این ماه نیز برخی شركت‌ها احتمالاً به دلیل تأمین مواد اولیه دچار مشكل باشند.

وی با بیان اینكه ما در حوزه كیفیت برای صنعت تایر با هیچ‌چیزی معامله نمی‌كنیم، گفت: خسارت ناشی از این كار می‌تواند مرگبار باشد و خداپسندانه و كار انسانی نیست ضمن اینكه ما پاسخگوی خدمات پس از فروش نیز هستیم و اگر آمار خدمات پس از فروش افزایش پیدا كند برندینگ ما از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: تایید کاهش تولید تایر خودرو در ۲ ماه اخیر

رئیس انجمن صنعت تایر ایران تصریح كرد: بخشی از افزایش نرخ تایر به‌ واسطه كاهش تولید است اما بخش بزرگتر آن ناشی از افزایش تقاضای كاذب است یعنی بخشی از مردم الان نیاز به تایر ندارند اما تایرها را خریداری می‌كنند.

میرزایی با اعلام اینكه كاهش و اصلاح قیمت تایر اتفاق خواهد افتاد، گفت: ما به‌عنوان صنعت تایر معتقدیم كه اگر واردات بیشتر از مصرف باشد قیمت به تعادل خواهد رسید و اگر وزارت صمت و سازمان حمایت به ما اعتماد كنند این اتفاق خواهد افتاد.

وی تأكید كرد: در حال حاضر میزان تولید و واردات تایر بیش از نیاز مصرف داخل است و لذا آنچه كه باعث التهاب بازار شده تقاضای كاذب و اختلاف نرخ تثبیتی با نرخ بازار آزاد است.

همچنین صفدری مدیركل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، علت اصلی كاهش تولید تایر را در تأخیر در تأمین و تخصیص ارز دانست و گفت: در بخش تخصیص و تأمین طی یكی دو ماه گذشته گشایش‌هایی شده اما الان متأسفانه با مشكل انتقال ارز از سوی بانك مركزی مواجهیم.

وی از كاهش ۱۴ درصدی تولید تایر نسبت به پنج‌ماهه سال گذشته خبر داد و اظهار كرد: این كاهش تولید تأثیرش را در بدنه توزیع می‌گذارد و عدم نظارت كافی از سمت اتحادیه‌ها و دستگاه‌های مربوطه نیز یكی از علل دیگر این موضوع است.

مدیركل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت با بیان اینكه بخش عمده مواد اولیه صنعت تایر وابسته به خارج از كشور است گفت: بانك مركزی قول‌هایی داده كه كارگزاران مبالغ ارزی را منتقل كنند و رسانه ملی هم باید پیگیری كند تا كار با سرعت بیشتری انجام شود.

صفدری اظهار كرد: فاصله قیمتی باعث شده كه مصرف‌كننده غیرواقعی كه نیازی ندارد تمایل به خرید تایر پیدا كند و از طرف دیگر، قیمت نهاده‌های تولیدی و هزینه‌های سربار نیز افزایشی بوده است.

مدیركل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت گفت: اگر سامانه شفاف فروشگاهی اگر به نتیجه نهایی برسد و اصناف و اتحادیه‌ها و عوامل توزیع در پیوستن به این طرح همكاری كنند بازار به نقطه متعادل خواهد رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید