دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور مهمترین چالش در کیفیت خودروها را استفاده از پلتفرمهای قدیمی دانسته و معتقد است تا زمانی که تولیدات خودروسازان بر پایه پلتفرمهای قدیمی است هرگونه ارتقای کیفی خودروها عملا غیرممکن است.
به گزارش نبض صنعت، منصور منصوری در واکنش به برخی نقدهایی که بیکیفیت بودن خودروهای تولیدی را به قطعهسازان نسبت میدهد، تاکید کرد: شرکتهای قطعهسازی در این سالها بهرغم مشکلات مالی، سرمایهگذاریهای خوبی را در حوزه تجهیزات و بهروزآوری تکنولوژی ساخت قطعات داشتند و در این راستا ارتقای کیفی خوبی را در حوزه تولید قطعات انجام دادند.
وی در این ارتباط به شاخص ( IQS ) اشاره و بیان کرد: مطالعه کیفیت اولیه محصول (IQS) درواقع تعداد ایراد مشاهده شده در طی 90 روز اول مالکیت خودرو است که توسط مشتری عنوان میشود، براساس آمارها این شاخص کاهش یافته است که نشان از ارتقای کیفیت در تولید خودرو و قطعات است.
وی افزود: البته کیفیتی که مردم انتظار دارند امروز تا حدود زیادی در تولیدات جدید شرکتهای خودروساز داخلی عملی شده است.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: سطح و جایگاه ارتقای کیفیت در پلتفرمهای قدیمی محدود است اما در مورد پلتفرمهای جدید بسترها برای نصب آپشنها و فیچرهای جدید فراهم است تا انتظارات مردم پاسخ داده شود.
به گفته منصوری، در پلتفرمهای جدید از همان ابتدا شرایط برای اجرای استانداردهای 85 گانه فراهم است در حالی که در خودروهای قدیمی که بر روی پلتفرمهای قدیمی تولید میشوند باید تغییرات اساسی ایجاد شود تا بتوان به سطحی از انتظارات در کیفیت و استانداردها دست یافت، روندی که نهایتا به جهت ظرفیت تغییرات، ممکن است رضایت مصرف کننده را به لحاظ ظاهر و آپشنهای نصب شده بر روی خودرو برآورده نکند.
بیشتر بخوانید: از وعده سیاسی خودروی ایرانی-روسی تا شوک پلتفرم مشترک خودروسازان
بیشتر بخوانید: لزوم تکیه بر پلتفرمهای بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید
وی معتقد است: امروز بسترسازی خوبی برای اجرای استاندارد و آپشنهای جدید در خودروها فراهم شده و این نکته مهمی در صنعت خودرو است چرا که دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی صاحب پلتفرمهای جدید شدند که به خودروساز اجازه میدهد تا خودروهای جدیدی را بر روی این پلتفرمها توسعه داده و به انتظارات مردم پاسخ دهند.
منصوری خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در بسیاری از آپشنها و فیچرها مثل گیربکس اتومات و یا نصب رادارهای نقطه کور، بین خطوط و یا سیستم پایداری مطرح است پاسخ به انتظارات و سهولت در رانندگی با این خودروها نیست بلکه بسیاری از آنها در افزایش ایمنی خودروها نقش مهمی دارند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در این حوزهها قطعهسازان و خودروسازان سرمایهگذاری کردند تا تمامی فیچرهای جدید در خودروهای داخلی قابلیت اجرا داشته باشند چنانچه ارزیابی نظرات مصرف کنندگان خودروهای داخلی نشان میدهد که محصولات با ظاهر جدیدتر و امکانات بالاتر توانسته تا حدود زیادی انتظارات خریداران خودروهای داخلی را برآورده کند.
انتهای پیام