اثرگذاری واردات بر بازار خودرو

0
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: اخبار واردات خودرو اعم از صفر كیلومتر و كاركرده باعث شده كه بازار تحت تأثیر قرار گیرد و قیمت‌ها به نفع مردم رو به كاهش است.

به گزارش نبض صنعت، مهدی دادفر درباره ریزش سنگین قیمت انواع خودرو و نزدیك شدن قیمت خودرو به قیمت كارخانه اظهار كرد: اخبار واردات خودرو اعم از صفر كیلومتر و كاركرده باعث شده كه بازار تحت تأثیر قرار گیرد و قیمت‌ها به نفع مردم رو به كاهش است.

وی افزود: در حال حاضر بازار خودرو به یك حالت و شرایط ركود رسیده و اكثراً فروشنده شدند و كسی هم خریدار نیست.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: ورود و دخالت دولت‌ها با هر نوع رویكرد و دستكاری بازار هیچ وقت نه به مصرف كننده بوده و نه به نفع واردكننده و تولید كننده.

دادفر با بیان اینكه راه اندازی سامانه‌های خودرویی نه تنها به مردم و تولیدكننده كمكی نكرد بلكه بازار را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دارد و نظم ذاتی بازار را به هم زد تصریح كرد: الان دولت از این فضا خارج شده و به این نتیجه رسیده كه بازار خودش باید به تعادل برسد كه امیدواریم این رویكرد را ادامه دهند.

همچنین مجتبی نظری كارشناس ارشد حوزه خودرو در این رابطه اظهار كرد: سامانه یكپارچه یك حركتی در ادامه جریان قرعه كشی و دخالت‌هایی بود كه در بازار اتفاق می‌افتاد كمااینكه وزیر صمت نیز در مجلس گفت اعتقادی به دستكاری در بازار و سامانه یكپارچه ندارد.

وی با بیان اینكه دستكاری دولت در بازار، فقط بازار را متلاطم می‌كند و دلیل عمده افزایش قیمت‌ها هم وارد شدن دولت به موضوع عرضه و توزیع خودرو بود افزود: دخالت دولت در این بازار، هم جلوی روند افزایش تولید را گرفت و هم اینكه نقش دلالی خودرو را پررنگ تر كرد.

كارشناس ارشد حوزه خودرو كاهش قیمت خودرو را اینطور تفسیر كرد: جریان ریزش و خروج قیمت‌ها از یك پایه طبیعت این بازار است چون فصل خرید و فروش خودرو در بازار در ایران متفاوت است و بیشتر در شب عید، ابتدای تابستان و فصل پاییز رونق می‌گیرد.

نظری گفت: ما هر وقت كه بازار را آزاد گذاشتیم و به سالم بودن عرضه و تقاضا كمك كردیم بازار هم به سمت تعادل رفته و هر وقت امتیاز و چارچوب خاصی گذاشتیم عملاً بازار را به هم زدیم.

وی با بیان اینكه دولت در همه اقتصادهای دنیا بهترین ناظر است خاطرنشان كرد: همه اقتصادهای دنیا در حوزه عرضه و تقاضا آزمون و خطا داشتند تا به نتیجه‌ای برسند و این یك موضوع ثابت شده است كه ورود و دخالت دولت هر بازاری را بهم می‌ریزد ضمن اینكه اگر قرار بود دستكاری در خودروسازی جواب دهد الان سهام ایران خودرو و سایپا باید به قیمت‌های گران فروخته می‌شد و سود می‌برد.

كارشناس ارشد حوزه خودرو معتقد است كه تكرار دخالت‌ها و سیاست‌های غلط در دولت‌های مختلف ناشی از تفكرات بدنه و چارچوب دولت‌ها برای حفظ جایگاه خودشان است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید