سهم سیمان در قیمت مسكن ۵ تا ۷ درصد است

0
دبیر كانون انبوه سازان كشور و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان درباره سهم سیمان در قیمت تمام شده مسكن اظهارنظر كردند.

به گزارش نبض صنعت، فرشید پورحاجت دبیر كانون انبوه سازان كشور درباره سهم قیمت سیمان در قیمت تمام شده مسكن اظهار كرد: دولت از روزی كه روی كار آمده و مجلس به واسطه تكلیف قانونی كه بر دوش دولت گذاشته ساخت یك میلیون واحد مسكونی را جزو تكالیف دولت دانسته است.

وی افزود: دولت برای این موضوع یك برنامه ریزی كلی انجام داده و یك سری قیمت‌های پایه را هم تعیین كرده و طبق آخرین قیمت‌ها، بابت ساخت یك متر مربع ساختمان در كشور متری ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

دبیر كانون انبوه سازان كشور گفت: برخی مسئولان سهم سیمان برای این ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی كه دولت اعلام كرده را ۲ درصد گفتند اما ما معتقدیم كه این عدد درست نیست چون ما به ازای هر متر مربع ساخت ساختمان حدود ۵ كیسه یا ۲۵۰ كیلو سیمان مصرف می‌شود و با قیمت‌هایی هم كه امروز در بازار توزیع می‌شود بیشتر از ۲ درصدی است كه عده‌ای اعلام كردند.

پورحاجت سهم سیمان در هزینه ساخت مسكن در كشور را حدأقل بین ۵ تا ۷ درصد تخمین زد و اظهار كرد: آخرین قیمت وزارت راه و شهرسازی در تهران بزرگ با سهم كارفرما (پیمانكار) متری ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده كه ۳۰ درصد آن به ارزش افزوده و هزینه‌های بالاسری و تأمین اجتماعی و مالیات برمی گردد.

همچنین حمید فرمانی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان گفت: قیمت هر كیسه سیمان بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است و میانگین فروش شركت‌های سیمانی در بورس كالا هم حدأكثر بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است.

وی افزود: به ازای ساخت هر متر مربع ساختمان در كشور ۴ یا ۵ كیسه سیمان لازم است كه با احتساب هر كیسه ۷۵ هزار تومانی برای یك واحد ۱۰۰ متری، هزینه آن ۳۵ میلیون تومان می‌شود و این ۳۵ میلیون تومان در واحدی كه ۱ میلیارد تومان فروخته می‌شود عدد و رقمی نیست كه بخواهد قیمت مسكن را دچار نوسان كند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینكه ۶۵ درصد از سهامداران صنعت سیمان از دولت هستند مطرح كرد: قیمت نهایی ساخت واحدهای مسكونی در تهران میانگین ۳۰ میلیون تومان است.

فرمانی گفت: قیمت سیمان در تابستان ۱۴۰۰ خارج از بورس كالا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بود اما در تابستان ۱۴۰۲ قیمت هر كیسه سیمان به ۶۵ هزار تومان كاهش پیدا كرده كه این حاصل عملكرد بورس كالاست.

وی با بیان اینكه ستاد تنظیم بازار اطلاعات كل صنعت را به صورت هفتگی دریافت می‌كند و بهای تمام شده كل شركت‌ها را در اختیار دارد اظهار كرد: قیمت تمام شده سیمان در شركت‌ها متفاوت است اما میانگین قیمت سیمان به صورت فله‌ای حدود ۸۰۰ تومان است و این قیمت با توجه به مشكلات و قطع برق و غیره خیلی پایین است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید