رقابت برای عرضه مصالح ساختمانی در بورس شفاف نیست

0
رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با بیان اینکه عرضه مصالح ساختمانی در بورس اشکالاتی دارد، گفت: رقابت‌ها در بورس شفاف و عادلانه نیست.

به گزارش نبض صنعت، سید حامد ضیایی در خصوص مباحث مربوط به قیمت‌گذاری مصالح ساختمانی در بورس به‌ خصوص فولاد، اظهار کرد: ما انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی قائل به نتیجه درست هستیم؛‌ نتیجه درست هم حتماً از روش درست به‌دست می‌آید.

وی ادامه داد: در تمام دنیا و در ایران نیز تجربه شده است؛ هم بورس می‌تواند مسیر درستی برای عرضه سیمان و فولاد و سایر کالاها باشد و هم مسیر خارج از بورس، اما به این شرط که در هر دو سازوکار درست رعایت شود.

وی افزود: در زمان حاضر در بورس کالا یک اشکالاتی است، از جمله این‌که تصمیم‌گیری بورس به‌صورت شرکت خصوصی است که اداره می‌شود، از سوی دیگر تولیدکنندگان فولاد در هیئت مدیره‌ها دخیل هستند و در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کنند.

رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران بیان کرد: در سایر زنجیره‌های مرتبط با فولاد مانند تشکل‌ها نمی‌توانند در اداره بورس تأثیرگذار باشند، به‌همین دلیل مشکلاتی به وجود آمده است از جمله این‌که به‌اندازه نیاز به ما فولاد تعلق نمی‌گیرد.

ضیایی با ابراز این‌که پروانه بهره‌برداری خیلی بیشتر از سهمیه مشخص‌شده است،‌ اضافه کرد: ضمن این‌که بر اساس سهمیه هم نمی‌دهند درست مانند آخرین مرحله که 60 درصد سهمیه را اختصاص دادند، این اصلاً در سازوکار رقابت نیست.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل عرضه فولاد در بورس،‌ این است که باید با همان قیمت پایه به تولیدکننده سازه‌های فولادی دارای قرارداد بدون رقابت واگذار شود، تا به این ترتیب تولیدکننده بتواند با فولاد،‌ مسکن،‌ سازه یا پروژه عمرانی ارزان را تولید کند.

وی با تصریح به این‌که رقابت‌ها شفاف و عادلانه نیست، یادآور شد: وقتی محصولی با قیمت پایه عرضه می‌شود قطعاً این قیمت با ضرر اعلام نشده است، این بدان معناست که حتی بدون رقابت هم سود می‌برد.

رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران ادامه داد: اگر هم عرضه خارج بورس می‌رود وزیر راه و شهرسازی پیشنهادات را در این زمینه ارائه کنند، برای این کار نیز نیازمند کار کارشناسی هستیم. ما قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را داریم و در ماده 3 آن تصریح شده است در هر زمینه تدوین بخشنامه، ابلاغیه‌ها،‌ تهیه قانون،‌ اصلاحیه‌ها و… باید نظر تشکل‌های ذی‌ربط استعلام و دخیل شود.

ضیایی با اعلام اینکه آماده این کار هستیم،‌ تصریح کرد: همه تصمیمات باید با حضور همه ذی‌نفعان اتخاذ شود تا بتوانیم به یک نظر مشترک که همه مسائل در آن دیده شده است، برسیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید