جزئیات اولین رویداد میان بنگاهی پوشاک با حضور تجار عراقی در تهران

0
نشست خبری مرکز تجاری ایران در نجف
مدیر مرکز تجاری ایران در نجف با تشریح جزئیات برگزاری اولین رویداد B2B پوشاک، کیف و کفش در نمایشگاه بین المللی تهران، از حضور 50 تاجر عراقی در این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مرتضی هدایتی در نشست خبری برگزاری رویداد B2B پوشاک، کیف و کفش با حضور تجار عراقی، اظهار داشت: طی سال گذشته دولت توجه زیادی به ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده در قالب وام برکت یا بنیاد علوی داشت و وام های 50 تا 150 میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت شد که عمدتا به صنعت پوشاک اختصاص یافت اما برای گام بعدی که فروش است اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در این زمینه تصمیم گرفتیم برای اولین بار در حاشیه نمایشگاه پوشاک، رویداد B2B را بین تجار عراقی و تولیدکنندگان ایرانی برقرار کنیم و مذاکرات لازم برای تولید و فروش صورت گیرد. در عین حال، برگزاری ورک شاپ آموزشی صادرات به عراق و رونمایی از سامانه تجارت الکترونیک نیز در حاشیه نمایشگاه پیش بینی شده است.

هدایتی در ادامه با بیان اینکه صنعت پوشاک در ایران متولی مشخصی ندارد، گفت: در بخش تولید و فروش، وزارت صمت عهده دار مسائل مربوطه است و در بخش فرهنگی و مد نیز وزارت فرهنگ و ارشاد عهده دار است اما در هیچ کدام از این بخش ها عملکرد مثبتی ندیده ایم.

وی ایجاد زمینه لازم برای صادرات پوشاک ایرانی به عراق را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه پوشاک، کیف و کفش تهران عنوان کرد و افزود: طی یک ماه آینده هیأت تجاری تخصصی پوشاک ایران به ریاست معاون وزیر صمت به عراق سفر خواهند کرد که البته قرار بود این سفر پیشتر انجام شود ولی به بعد از ایام اربعین موکول شد.

مدیر مرکز تجاری ایران در نجف اظهار داشت: طی روزهای گذشته جلسه ای با سفیر عراق داشتیم که طرف عراقی اشتیاق زیادی برای توسعه روابط با ایران نشان داد و امیدواریم مذاکرات تجار دو کشور نتایج مناسبی به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم رفع بی اعتمادی بین تجار ایران و عراق، گفت: سازمان توسعه تجارت متولی صادرات کشور است و ما به دنبال ایجاد اختلاف بین دستگاه ها نیستیم. در این شرایط بهتر است کارگروه عفاف و حجاب نیز برای برگزاری نمایشگاه پوشاک همکاری کند نه اینکه بر علیه ما عمل کند.

هدایتی از ایجاد لاین حجاب و عفاف در نمایشگاه پوشاک تهران خبر داد و گفت: به طور ویژه برای فعالان حوزه حجاب و عفاف، برگزاری رویداد B2B با تجار عراقی در نمایشگاه دیده شده است.

برقراری روابط تجاری مناسب برای رفع نیاز کشورهای همسایه

همچنین رضا چگینی، رئیس هیأت امنای مرکز تجاری ایران در نجف نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به مرز طولانی ایران و عراق، گفت: می توانیم به طور خاص با برقراری روابط تجاری مناسب، نیازمندی کشورهای همسایه را برطرف کنیم و در این بخش پتانسیل بالایی برای همکاری در حوزه پوشاک، کشاورزی، صنعت و درمان وجود دارد.

به گفته وی، مرکز تجاری ایران در نجف می تواند به عنوان متولی بخش خصوصی، اهداف مدنظر را به سرمنزل مقصود برساند و در این زمینه جلسات مختلفی با مسئولان عراقی برگزار شده است.

تامین مواد اولیه با قیمت مناسب؛ پیش شرط تولید رقابتی و صادرات محور

در ادامه این نشست خبری، ابوالقاسم پورشیرازی، دبیر کمیته پوشاک مرکز تجاری ایران در نجف نیز با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی نساجی و پوشاک 23 تا 26 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، اظهار داشت: تعداد زیادی از کارآفرین توانمند صنعت پوشاک در کشور وجود دارند که طی دو سال گذشته تولیدات باکیفیت و صادرات محور خود را در بازار عراق عرضه کرده اند و حالا در نمایشگاه تهران نیز حضور فعال خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ورود کالای استوک و دست‌دوم به بازار پوشاک

وی تصریح کرد: در عین حال، از تجار عراقی نیز دعوت شده تا در نمایشگاه نساجی و پوشاک تهران حضور داشته باشند و گفت و گوهای B2B با تولیدکنندگان ایرانی داشته باشند تا زمینه ای برای صادرات تولیدات کشورمان به عراق باشد.

پورشیرازی همچنین با اشاره به برخی موانع پیش روی تولیدکنندگان پوشاک، گفت: مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و در صورت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان، قیمت تمام شده محصولات کاهش می یابد و تولید رقابتی خواهیم داشت.

وی با اشاره به صادرات پوشاک ایرانی به افغانستان، اظهار داشت: از بکستان و روسیه نیز از ظرفیت مناسبی برای صادرات پوشاک ایرانی برخوردارند و در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان ایرانی تحت یک برند ایتالیایی در حال عرضه پوشاک به روسیه است تا بعد از کسب سهم مناسب از بازار، محصولاتش را با برند اصلی ایرانی عرضه کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید