میزان افزایش قیمت خودرو برای سال آینده مشخص شد/رشد 30 میلیونی خودروی 200 میلیونی

0
وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودرو سال آینده 15 درصد زیر تورم افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین با تشریح وضعیت قیمت خودروهای داخلی در سال آینده، اظهار داشت: در سال 1401 خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه این رشد قیمت، ۱۵ درصد زیر نرخ تورم خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق نقشه راه صنعت خودرو هدفگذاری شده تا قیمت تمام شده خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد.

فاطمی امین تصریح کرد: در حال حاضر یک سری از خودروها مانند تارا، شاهین و ویتارا با قیمت تمام شده عرضه می شوند و بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه هستند. ما برنامه ریزی که کردیم و شرایطی را فراهم می کنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را ۱۵ درصد کاهش دهند، البته این با احتساب قیمت ثابت است.

وی تاکید کرد: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد، خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم می شود.

وزیر صمت ادامه داد: به طور مثال خودرویی که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، سال آینده با تورم ۳۰ درصدی، قیمتش ۲۶۰ میلیون تومان می شود. ما برنامه ریزی کرده ایم که قیمت تمام شده آن ۱۵ درصد کمتر شود یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می رسد.

وی همچنین در خصوص ترکیب سهامداری در صنعت خودرو گفت: اشتباه بزرگی که در صنعت خودرو اتفاق افتاده، سهام چرخه ای یا خودسهامداری است. شرکت هایی سهامدار سایپا هستند که خود سایپا مالک آنها است. این امر چند خطا ایجاد می کند. زمانی سایپا درآمدش خوب بوده، منابعی برده و سهام خود را خریده است. در حال حاضر ارزش بازار سایپا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ درصد آن خودسهامداری است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: این امر باعث شده منابعی که باید صرف تولید شود، به سهامداری رفته و خودروساز نقدینگی ندارد. پس وام می گیرد، هزینه ها بالا می رود و باعث می شود خودرو گران شود.

فاطمی امین با بیان اینکه یکی از ۹ پروژه ما در حوزه خودرو، اصلاح ساختار سهامداری و مالکیتی ایران خودرو و سایپا است، گفت: وقتی نظام قیمت گذاری داریم که به کیفیت توجهی نمی شود، همه زیان می کنند و فقط یک رانتی ایجاد می شود. اقدامات مهمی در وزارت صمت طی ۵ ماه گذشته انجام داده ایم. اگر صنعت خودرو را اصلاح کنیم همه ( تولیدکننده، مصرف کننده و قطعه ساز) سود می برند.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل خودرو اهدافی را تعیین کردیم. در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو پایین بیاید. اکنون دو قیمت بازار و قیمت خودروساز داریم. قیمت بازار با دلار تغییر می کند به دو دلیل، نخست اینکه تولید خودرو کمتر از تقاضا است و ۵۰۰ هزار دستگاه کسری داریم. دوم اینکه فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نداریم و ساده ترین کار  خرید خودرو است.

وزیر صمت تصریح کرد: قیمت های خودرو واقعی نیستند و تا پایان سال آینده بایدقیمت تمام شده ۱۵ درصد پایین بیاید. این کار از طریق روش های مختلف از جمله تامین مالی مناسب،  اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت می گیرد.

فاطمی امین افزود: سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می شود . امسال میزان تولید به یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو می رسد. ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد اما برای تولید ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ نیاز به سرمایه گذاری داریم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو باید اصلاح شود. تولید افزایش می یابد و نگرانیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا مواجه شویم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده در سال ۱۴۰۲ خودروی ۲ ستاره نداشته باشیم در ۱۴۰۴ فقط خودروی ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم، گفت: یکی از کارهای مهم، اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تامین خودرو است.

وزیر صمت ادامه داد: هم اکنون قیمت سازی در بازار خودرو اتفاق می افتد. یکی از راه های مقابله با قیمت سازی، احراز اصالت خودرو است که ما آن را شروع کرده ایم و ارتباطی بین پلت فرم ها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احراز هویت صورت گیرد.

وی در مورد زنجیره تامین خودرو نیز توضیح داد: به طور مثال اینکه در ایران خودرو شرکت ساپکو با ۸۰۰ شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد منسوخ شده است و شرکت های بزرگ خودروسازی با چند مجموعه ساز کار می کنند این کار یعنی زنجیره تامین و ۳ فایده دارد. خودرو ساز را از درگیری با ۸۰۰ قطعه ساز آزاد می کند. قیمت و کیفیت قابل کنترل می شود و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری می شود.

فاطمی امین در مورد اینکه چرا خودروهای داخلی در حوزه مصرف سوخت و تحهیزاتی همچون کیسه هوا وضعیت مطلوبی ندارند، نیز گفت: وضعیت صنعت خودرو نابهنجار است اما ما تصمیم گرفتیم در این صنعت تحولی ایجاد کنیم، می توانستیم فقط ایراد بگیریم اما این صنعت ظرفیت بالایی دارد و قابل اصلاح است.

وی افزود: چرا باید به صنعت خودرو توجه کنیم؟ ما در چشم انداز ۱۴۰۴ باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشیم، صنعت خودرو یکی از ۵ صنعتی است که اگر بتوانیم در آن سرآمد منطقه باشیم،  چشم انداز ۱۴۰۴ قابل تحقق است به همین خاطر باید آن را اصلاح کنیم.

وی در مورد امکان دستیابی به ۳ میلیون دستگاه تیراژ تولید خودرو نیز گفت: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم. تقاضای خودرو در بازار موجود است چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین شوند.

وزیر صمت ادامه داد: به لحاظ سرمایه گذاری تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ظرفیت داریم. در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو اصلاح و سودآور می شود و این صنعت برای سرمایه گذاری هایی که باید اتفاق بیفتد تا به تولید ۳ میلیون دستگاه برسیم آماده خواهد شد.

وی افزود: قبول دارم که قیمت خودرو بالا است، اما قیمت نسبی خودرو و درآمد هم متناسب نیست. طبق برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی، درآمد سرانه افراد ارتقا پیدا می کند و متناسب با قیمت خودرو می شود.

وی تصریح کرد:در تعاملات بین المللی منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریم ها مانع ما نمی توانند بشوند و قابل خنثی سازی هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید