ضوابط و فهرست مواد غذایی مشمول درج قیمت تولید کننده اعلام شد

0

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با ارسال نامه ای به بخش های انجمن های مختلف تولیدی ضوابط و لیست مواد غذایی مشمول درج قیمت تولید کننده را  اعلام کرد.

به گزارش نبض صنعت، عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنند گان و تولید کنندگان با ارسال نامه ای حائز اهمیت به بخش های انجمن های مختلف تولیدی ضوابط و لیست مواد غذایی مشمول درج قیمت تولید کننده را  اعلام کرد. مشروح این نامه به شرح زیر است:

با عنایت به مفاد بند 23 سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار که لازمه این امر اطلاع رسانی نظام مند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمت به مصرف کنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده (6) قانون تعزیرات حکومتی مصوب 67/12/22 ماده (5) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 88/7/15 و مواد (15 و 65) قانون اصلاح فاون نظام صنفی مصوب 92/6/12 به ضرورت درج قیمت تاکید گردیده است.

همچنین با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره 602211738 مورخ 1400/0906 از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات جلسه مورخ 1400/9/16 کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی و در راستای ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و با عنایت به زمانبندی اجرای پروژه، به منظور اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده مقتضی است مقرر فرمایید کلیه واحدهای تولیدکننده و وارد کننده انواع حبوبات، ادویه‌جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (51 قلم بر اساس فهرست پیوست) در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولید کننده واردکننده در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی وارداتی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده می باشد. با لحاظ موارد ذیل از تاریخ 1400/11/23 اقدام نمایند.

١- نسبت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش)‌ باشد.
2- به منظور بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از تخفیف های اعلامی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از 3% می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولید کننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفبف بیش از 3 درصد (در موارد استثنا) خارج از نبست درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری گردد.
3- در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و …) لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.
4- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضانه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده‌فروشی منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.
5- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مصوب کاهش می‌یابد.
6- همه واحدهای تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خود به عمل آورند.
7- خرده‌فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج نمایند.

کشاورزی , وزارت صنعت , سازمان حمایت ,

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید