ثبت ۵۸۰ هزار کد ملی برای دریافت مجوز و تسهیلات اشتغال

0
درگاه ملی مجوزهای کسب و کار
بر اساس گزارش‌ها ۵۸۰ هزار کد ملی به منظور استفاده از خدمات اشتغالزایی دولت اعم از دریافت مجوز کسب‌وکار یا تسهیلات اشتغال ثبت شده است.

به گزارش نبض صنعت، سامانه ملی رصد اشتغال، تنها مرجع اعلام آمار در وزارت کار است که اشتغال ایجاد شده از طریق آن بر اساس ثبت کد ملی افراد صورت می‌گیرد و امکان تکرار وجود ندارد، به نحوی که مشخصات هر کد ملی بر اساس هویت شغلی و منطقه جغرافیایی در سامانه به ثبت رسیده و از طریق پیامک، تماس تلفنی و بازدید حضوری مورد نظارت قرار می‌گیرد.

سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است. این سامانه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال را رصد کرده و از طریق آن آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود را شناسایی و استخراج می کند.

در حال حاضر ساز و کار نظارت بر فرصت‌های شغلی در سامانه رصد بر مبنای سه فرایند نظارت پیامکی، تماس تلفنی و بازدید حضوری صورت می‌گیرد. در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد شده توسط وزارت کار علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود و اطلاعات سامانه به طور مستمر رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر موضوعی به اسم اشتغال ثبت نشود.

در همین راستا قاسم رستم پور ـ مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با اشاره به آمار کدهای ملی ثبت شده به منظور دریافت خدمات اشتغال دولت اشاره کرده و می‌گوید: تاکنون ۵۸۰ هزار کد ملی برای استفاده از خدمات اشتغالزایی دولت اعم از دریافت مجوز یا تسهیلات در سامانه ثبت شده است ولی اینکه ۵۸۰ هزار نفر اکنون شاغل هستند یا در مسیر ایجاد کسب و کار قرار دهند، پس از صحت سنجی‌ها و گذران دوره شکل‌گیری آن کسب و کار می‌توان شاغل شدن فرد را تایید کرد.

وی از انجام نظارت‌های پسینی بعد از پرداخت تسهیلات خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر در سه مرحله، پرداخت تسهیلات را نظارت می‌کنیم؛ فردی که از تسهیلات ارزان قیمت دولت یا شبکه بانکی بابت کسب و کار استفاده کرده باشد، در مرحله اول مورد نظارت پیامکی قرار می‌گیرد که شامل خوداظهاری فرد است. مرحله دوم اپراتور تماس تلفنی گرفته و اطلاعات تکمیلی را از فرد دریافت می‌کند و مرحله سوم، نظارت حضوری و میدانی است که ناظران از طریق برنامه کاربردی پایش که روی گوشی‌ ناظر نصب است طرح را از نزدیک بررسی و پس از ثبت موقعیت جغرافیایی، از طرح تصویربرداری می‌کنند و در سامانه نظارت میدانی پایش اطلاعات ذخیره می‌شود.

مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار اشاره‌ای هم به طرح‌هایی که منجر به اشتغالزایی نمی‌شود، داشت و گفت:در صورتی که طرحی انحراف داشته یا احیانا تخلفی صورت گرفته باشد و منجر به اشتغالزایی نشود، برای آن جرایمی درنظر گرفته می شود و تسهیلاتی که تخلف داشته باشد به طور کامل از فرد دریافت کننده پس گرفته می‌شود.

بهمن ماه سال گذشته‌ قرارگاه نظارت میدانی بر طرح‌های اشتغال استانی تحت عنوان «قرارگاه اشتغال»با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف نظارت حضوری بر طرح‌های اشتغال ثبت شده در سامانه رصد تشکیل شد.

کارشناسان معتقدند راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال علاوه بر شفاف‌سازی آماری زمینه بررسی وضعیت اشتغال و علل بیکاری در سطح استان، شهر و محل سکونت را فراهم می‌کند. فرصت‌های شغلی موجود در سامانه رصد اشتغال به طور روزانه رصد می‌شود تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره‌برداری مطلوب‌تری از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید