نبض صنعت گزارش می دهد
ورود مجلس به تعرفه واردات خودرو/احتمال تغییر تعرفه خودروهای زیر 20 هزار دلار

0
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
در شرایطی که قرار بود واردات خودرو عاملی برای کاهش التهابات بازار باشد و تب تند قیمتها در بازار فروکش کند، تعیین تعرفه بالا برای واردات مانع از این اتفاق شده تا جایی که مجلسی ها برای حل این مشکل تصمیم به ورود به موضوع تعرفه گذاری خودروهای وارداتی گرفته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، پس از آنکه رشد نجومی قیمت در بازار خودرو اعتراض مشتریان این بازار را به همراه داشت، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس مصوباتی را برای واردات خودرو به منظور مدیریت بازار و قیمتها صادر کردند. هرچند اجرای این مصوبات با تاخیر زیادی همراه شد اما در نهایت تعیین تعرفه برای واردات به عاملی برای اختلاف نظر نمایندگان مجلس و دولت تبدیل شده است.

علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با بیان اینکه ما به دنبال کاهش تعرفه واردات خودرو هستیم، گفت: دولت نباید واردات خودرو را با هدف درآمدزایی انجام دهد زیرا هدف از واردات خودرو در این مقطع زمانی ساماندهی بازار و تامین نیاز بازار است.

وی درباره تعرفه واردات خودرو، گفت: دولت برای واردات خودروهای برقی تعرفه را صفر و برای خودروهای هیبریدی این تعرفه را 15 درصد در نظر گرفته اما این تصمیم پاسخگو نیست زیرا خودروهای وارداتی فعلی نه برقی و نه هیبریدی است.

وی ادامه داد: براساس گفته‌های قبلی مقرر بود که خودروی اقتصادی وارد شود این در حالی است که تعرفه سنگین اشکالاتی در تحقق این مهم ایجاد کرده است؛ به طور مثال قیمت خودرویی که باید کمتر از یک میلیارد تومان می‌شد اکنون به دو میلیارد تومان رسیده است.

جدی اضافه کرد: این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که به بحث تعرفه‌های واردات خودرو ورود و با وزارت صمت به این موضوع رسیدگی کنیم، زیرا ما سقف قیمتی کمتر از 20 هزار دلار را در نظر گرفتیم که این مشکل حل شود، قرار نیست که ما محدودیت واردات 20 هزار دلار در نظر بگیریم و خودمان نیز به اندازه قیمت این خودرو به آن اضافه کنیم.

بیشتر بخوانید: برنامه دولت برای کاهش شدید تعرفه خودروهای برقی

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که تعرفه واردات خودروهایی که کمتر از 20 هزار دلار است را کاهش دهیم، تصریح کرد: دولت نباید واردات خودرو را با هدف درآمدزایی انجام دهد زیرا هدف از واردات خودرو در این مقطع زمانی ساماندهی بازار و تامین نیاز بازار است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با تعرفه‌های فعلی خودروهای وارداتی به دست مردم عادی نمی‌رسد و فقط افراد پولدار می‌توانند این خودروها را خریداری کنند.

باید دید آیا تغییری در تعرفه گذاری واردات خودرو رخ می دهد و این مسئله می تواند بر بازار اثرگذار باشد یا خیر؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید