وزیر نیرو:
واردات لوازم خانگی پرمصرف و بی‌کیفیت به کشور ممنوع شد

0
وزیر نیرو گفت: واردات لوازم خانگی بی‌کیفیت و پرمصرف به کشور با مصوبه اخیر هیئت دولت ممنوع است.

 علی اکبر محرابیان اظهار داشت:  واردات لوازم خانگی بی‌کیفیت و پرمصرف به کشور در پی مصوبه اخیر هیئت دولت ممنوع است و از ورود اینگونه وسایل به شدت جلوگیری خواهد شد. این اقدام به منظور حمایت از کالا‌های تولید داخل و واردات کالا‌های ارزشمندی است که باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود، براساس این مصوبه فقط واردات برای لوازم مصرفی با دو گرید (رتبه بندی سطح کیفیت) بالای جدول انرژی امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به سهم بالای وسایل سرمایشی در افزایش مصرف انرژی در تابستان بیان کرد: فاصله توان مصرفی برق در تابستان با زمستان در کشور حدود ۳۳ هزار مگاوات ساعت است که تولید برق در کشور را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد، به این معنا که همزمان با افزایش دمای هوا در کشور ۳۳ هزار مگاوات برق به مصرف این انرژی اضافه می‌شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: این در حالی است که مصرف برق ۱۷۰ کشور در دنیا از ۳۳ هزار مگاوات ساعت کمتر است، کل توان برق مصرفی کشوری مانند مصر با ۱۱۰ میلیون جمعیت و ۶۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۳۳ هزار مگاوات ساعت است.

بیشتر بخوانید: برای خودرو‌ها گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود

وی ادامه داد: تفاوت بین مصرف برق در زمستان با تابستان در کشور مربوط به مصارف کولر است، لذا هر اقدامی که منجر به کاهش مصرف انرژی در وسایل سرمایشی و بهینه کردن مصرف شود، ارزشمند به شمار می‌رود لذا با تولید الکتروموتور پربازده مغناطیسی برای کولر‌های آبی می‌توان بخشی از ناترازی‌های برق کشور را جبران کرد.

محرابیان با قدردانی از سازمان ملی استاندارد در اجباری کردن استاندارد تولیدات لوازم خانگی و واردات کالا‌های پربازده مانند لوازم خانگی برقی و گازی گفت: بر اساس قانونی که به تازگی ابلاغ شده است، کولر‌های آبی در کشور فقط باید با گرید A به بالا تولید شوند، این به معنای صرفه جویی سالانه ۳۰۰ مگاوات برق از طریق کولر‌های آبی جدید است، این میزان صرفه جویی به معنای ساخت یک بلوک کامل از نیروگاه حرارتی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید