آرامش قبل از توفان بازار خودرو

0
قیمت خودرو امروز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته باقی مانده است. با توجه به حضور وزیر صمت در مجلس جهت پاسخگویی به سوالات نمایندگان در خصوص عدم اجرای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر به کشور، می‌توان انتظار ثبات قیمت و پایداری رکود در بازار خودرو را تا پیش از جلسه علنی مجلس متصور بود.

به گزارش نبض صنعت، قیمت خودرو امروز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته باقی مانده است و با توجه به اخبار مطرح‌شده مبنی بر حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در مجلس شورای اسلامی جهت پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در خصوص عدم اجرای آیین نامه واردات خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر به کشور، می‌توان انتظار ثبات قیمت و پایداری رکود در بازار خودرو را تا پیش از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی متصور بود. از این روی روزهای پایانی هفته جاری می‌تواند روزهای نسبتا پر فراز و نشیبی در بازار و صنعت خودرو به‌ شمار بیاید.

بر اساس قیمت‌های اعلامی، بازار خودرو امروز وضعیت آرامی را تجربه می‌کند.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی بدون هیچ تغییری نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته باقی مانده‌ و از آن تاریخ تا کنون هیچ‌گونه نوسان قیمتی را بازار خودرو به خود ندیده است. برای مثال در گروه خودروسازی سایپا، شاهین G با ۵۸۵ میلیون تومان، کوییک R دنده‌ای با ۳۵۵ میلیون تومان، ساینا S دوگانه سوز با ۳۸۰ میلیون تومان و کوییک R دنده اتوماتیک با ۴۵۲ میلیون تومان در بازار همانند روزهای پیشین در بازار ارزش گذاری می‌شوند.

در گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز همچنان سمند سورن بنزینی با قیمت ۶۰۵ میلیون تومان، تارا دنده اتوماتیک V۲ با قیمت ۷۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان و دنا پلاس توربو دنده اتوماتیک با قیمت ۸۰۹ میلیون تومان در میان خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی معامله می‌شوند.

 

قیمت خودروهای مونتاژی

در این بخش از بازار خودرو نیز همانند خودروهای داخلی با ثبات قیمت مواجه هستیم و تفاوتی در قیمت خودروها رخ نداده است، همچنان تیگو ۷ پرو با قیمت ۱.۶۸۰میلیون تومان، آریزو ۶ پرو با قیمت ۱.۳۳۰ میلیون تومان، ام وی ام X۵۵ پرو با ۱.۲۸۰ میلیون تومان، جک j۴ با قیمت ۷۳۵ میلیون تومان و هایما S۷ پلاس ایرانخودرو نیز با قیمت ۱.۳۹۵ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری می‌شوند. در خصوص قیمت خودروهای مونتاژِی شرکت مدیران خودرو در بازار آزاد نیز با توجه به اعلام شرایط فروش ۹ محصول از سبد عرضه این خودروساز می‌توان انتظار کاهش قیمت محصولات این شرکت را در بازار متصور بود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

در جدول قیمتی سایت کارنامه آن‌چه بیش از همه جلب توجه می‌کند قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار آزاد است که خود گویای عدم تحقق وعده کاهش قیمت خودروهای وارداتی توسط دولت سیزدهم است.

برای مثال خودرو سوناتا GLS+ با قیمت ۴.۲۰۰ میلیون تومان، نیسان ایکس تریل با قیمت ۵.۱۰۰ میلیون تومان، میتسوبیشی لنسر با قیمت ۲.۳۵۰ میلیون تومان و لکسوس RX۲۰۰T با قیمت ۱۵ میلیارد تومان در بازار آزاد معامله می‌شوند که نشان از عدم کاهش قیمت خودروهای وارداتی است.

نکته جالب توجه دیگر آن است که قیمت خودروی لکسوس NX۳۰۰ هیبرید ۷.۴۰۰ میلیون تومان است در صورتی نسخه بنزینی این برند ۱۵ میلیارد تومان قیمت می‌خورد و این امر تنها یک دلیل دارد و آن عدم استقبال مشتریان از خودروهای هیبرید در بازار آزاد است به بیان دیگر خودروهای هیبرید در ایران به دلیل عدم فرهنگ سازی و هزینه نگهداری بالا، با بی‌میلی مشتریان جهت خرید این خودروها مواجه هستند.

با استناد به چنین شواهدی باید عنوان کرد که سرنوشت خودروهای مونتاژی و وارداتی برقی نیز نه تنها موجب کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار نمی‌شود بلکه به دلیل عدم فرهنگ سازی و تامین زیر ساخت با عدم استقبال مشتریان مواجه می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید